Crossmediale ambities Telegraaf ‘uitgevochten’ bij publieke omroepen
Vandaag besteedde het Haarlems Dagblad maar liefst één totale pagina aan de omroepambities van De Telegraaf, die in het publieke bestel met ‘Wakker Nederland’ een halt toe wil roepen aan de eenheidsworstige informatievoorziening.
Initiatiefnemer van ‘Wakker Nederland’, Sjuul Paradijs – hoofdredacteur van De Telegraaf – ‘verschuilt’ zich maar al te graag achter een onlangs gedane uitspraak door Henk Hagoort, voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroepen (NPO). Hij zei in ‘De Wereld Draait Door’ dat de publieke netten te vergelijken zijn met drie Volkskranten. Paradijs haastte zich door te zeggen dat het dan tijd wordt voor één Telegraaf.
Met 700.000 abonnees en een miljoen unieke bezoekers per dag op de website van de gelijknamige krant vindt Sjuul Paradijs het logisch dat de uitgever de televisie opzoekt. Een al langer gekoesterde wens moet nu maar eens in vervulling gaan, met een omroep die een wat minder links geluid laat horen. Paradijs: ‘Netwerk en Nova zijn één pot nat.’
De Telegraaf is niet de enige initiatiefnemer voor het opstarten van een omroep in het publieke bestel, er staan er maar liefst tien op een rij, die hun best doen om 50.000 leden binnen te halen om voor een status in aanmerking te komen.
Het jaarlijkse budget is momenteel 600 miljoen euro. Volgens de NPO is dat bedrag nodig om de kwaliteit te waarborgen. Kwalitatieve armoede ligt op de loer volgens een NPO woordvoerder bij de komst van wel al teveel nieuwe publieke omroepen.
Geenstijl is niet blij met het initiatief van ‘moeder’ Telegraaf. Ook dit bedrijf wilde al eerder een eigen omroep starten – PowNed – en ziet nu in haar eigen eigenaar een concurrent. De omroep zegt al 31.000 leden te hebben.
De belangstelling voor juist een plekje in het publieke stelsel is niet zo opmerkelijk. De staatssteun lonkt, de druk op advertentie inkomsten genereren is beduidend minder dan bij de commerciële omroepen.
De TROS, die jaren geleden nog plannen had het publieke bestel te verlaten, reageerde afwachtend. ‘We moeten eerst nog maar eens zien of Plasterk wel vindt dat ‘Wakker Nederland’ werkelijk iets toe te voegen heeft’, aldus een woordvoerder van de TROS. De TROS heeft qua signatuur nog de meeste vergelijkingen met De Telegraaf, zodat vanuit deze omroep voor inhoudelijke concurrentie valt te vrezen.
Kijk onderstaand naar een stukje ‘Pauw & Witteman’ (uitzending 17 februari 2009) waarin Paradijs zijn plannen toelicht. Het fragment begint na ca. 4,5 minuten.