Amazon lanceert nieuwe Kindle
Amazon hield vorige week een uitvoerige persconferentie ter ere van de introductie van de nieuwe Kindle. De afgelopen twee maanden waren er voldoende geruchten en ook concrete aanwijzingen voor de komst van de nieuwst e-Raeder van het Amerikaanse bedrijf Amazon. Een analyse.
Er zijn verschillende innovatis te vinden in deze nieuwe generatie e-Reader. Zo past de Kindle de nieuwe ‘Broadsheet’ chip toe, die door e-Ink is ontwikkeld om de schermopbouw aanzienlijk te versnellen. Dat wordt gedaan door het ‘scherm’ in 16 delen te splitsen en parallel door de chip te laten ‘vullen’. Mede hierdoor is ook scrollen en zoomen aanzienlijk versneld. De nieuwe chip zorgt tevens voor meer grijswaarden (16) en een scherpere weergave van beelden. De Sony PRS-700 was de eerste gebruiker van deze chip.
Het ontwerp is kleiner en compacter in vergelijking tot de eerste Kindle. De ontwerpers hebben vooral ook het nodige gedaan aan de user-interface. Belangrijk is de komst van ‘spraak’ in de Kindle, waardoor elk e-boek direct op de nieuwe Kindle kan worden beluisterd.
Wifi werd al ondersteund, de komst van 3G (van Sprint en is gratis) is een welkome aanvulling om content ‘on-the-go’ te kunnen downloaden. Amazon heeft goed naar het gebruiksgemak van de iPhone gekeken en biedt nu in de Kindle 2 een on-line boekwinkel aan, zodat een verbinding meet een computer niet meer nodig is. Met WhisperNet biedt Amazon de mogelijkheid eigen boeken tussen verschillende e-Readers uit te wisselen, dus als het ware een soort ‘sync’ voorziening tussen verschillende readers.
e-Readers gaan steeds meer lijken op laptops, de Kindle biedt ook toegang tot wikipedia, om lezers de gelegenheid te geven achergrond ifnormatie op te zoeken, bij het lezen van hun content.
Amazon verwacht dat 2009 het ‘doorbraak’ jaar gaat worden voor e-Readers. Vorig jaar was de eerste generatie Kindle bij Amazon al goed voor 10% van de omzet (exclusief de daarvoor geschikte verkochte e-books). Voor 2009 wordt een enorme toename verwacht. De Kindle is daartoe ook geschikt gemaakt voor abonnemnten op kranten en tijdschriften. Amazon is net zoals Apple de vernieuwende uitgever die het businessmodel en de distributie volledig verandert, terwijl traditionele uitgevers het nakijken hebben. Apple ging Amazon voor in de muziekindustrie.
De prijs voor de Kindle 2 is 359 dollar op voorinschrijving. Vanaf 24 februari zijn ze werkelijk beschikbaar in de Verenigde Staten. Een al in bestelling staande Kindle 1 wordt zonder kosten een Kindle 2. Een release datum voor Europa is nog niet bekend.