Na de grap, de werkelijkheid
Het duurde even voordat Apple zijn noviteiten op haar eigen website had geplaatst. Niet maandag, maar dinsdagavond lokale tijd verschenen de laatste nieuwe producten van Apple. Tijd genoeg dus om er maandag op los te grappen met de MacBook Wheel…..
Niet een nieuwe versies van iLife of iWork zijn opzienbarend en ook niet de introductie van een nieuwe 17″ MacBook Pro. Maar wel het kranten halende bericht dat voortaan alle muziek op iTunes DRM vrij zal worden verkocht. Voor vele niet iPod gebruikers is dat prettig, de gekochte muziek kan dan immers zonder lastige omwegen ook op niet Apple MP3 spelers worden afgespeeld.
Na intensief overleg zijn de vier grootste platenmaatschappijen accoord gegaan met de voorstellen van Apple om voortaan DRM vrije muziek voor 1,29 te verkopen. Voorheen was de prijs 99 cent per nummer voor één iPod. Een volledig album gaat eveneens 30% meer kosten.
Met een beetje zoekwerk kom je op Apples website iWork.com tegen. Geen grootste aankondiging op de homepage, maar netjes weggewerkt achter eerst de aankoop van iWork. Apple doet dat slim, toch eerst nog een applicatie kopen en dan de mogelijkheid hebben om webbased samen te werken in onder andere spreadsheets. Apple volgt hiermee niet de weg die Google bewandelt om alles gratis aan te bieden. Nu is 79 euro geen onoverkomelijk bedrag voor een reeks applicaties met uiterst fraaie user-interfaces, maar Apple moet oppassen hier niet teveel te willen graaien. Er is geen enkele upgrade policy voor een paar tientjes. iLife en iWork gebruikers die netjes elk jaar hun applicaties hebben aangeschaft zijn inmiddels aardig wat euro’s verder. Dus ook de al betalende me.com gebruikers krijgen geen korting op iWork en blijven dus ook hier het volle pond betalen, terwijl ze geen nieuwe functionaliteit ‘om niet’ krijgen aangeboden.
Zoals verwacht deed niet Steve Jobs de MacWorlds keynote, maar Philip Schiller. Hij was aanvankelijk een beetje zenuwachtig, maar pakte zijn rol goed op en deed eigenlijk inhoudelijk niet onder voor Steve en het publiek hielp hem volop door voortdurend te applaudiseren.
Kijk hier naar de keynote door Philip Schiller.