Al 28 geïnteresseerden in CMBO studie/zakenreis naar Dubai
Peter van Teeseling hield gisteren zijn eerste voordracht als kersverse CMBO voorzitter. Peter ontvouwde daarmee meteen aan ambitieus plan om met een aantal CMBO leden rondom de zomer een reis te maken naar Dubai. De interesse groeit nog steeds.
Gisteren was de eerste verkennende bijeenkomst en werd vooral aandacht geschonken aan de stad Dubai, de cultuur, het zakendoen en de inhoud van de reis. Samen met Joost van Dam, directeur van de Nederlandse Export Combinatie, werd een goed overzicht gegeven van hetgeen de deelnemers in Dubai mogen verwachten.
Dubai kent een verschijnsel, welke wij in onze westerse wereld niet kennen, de zognaamde ‘free-zones’. Dat zijn 30 belastingvrije gebieden, waar bedrijven zich kunnen vestigen en belastingvrij hun producten kunnen exporteren. Ook voor de mediabranche bestaat er zo een free-zone – de media production zone. Daar zijn onder andere studiocity, mediacity en internetcity te vinden. Inspirerende omgevingen waar vooral veel te leren is van nieuwe vormen van netwerken, ketenintegratie, technologie en kennis en kunde.
Dubai heeft zich van een enorme oliebron ontwikkeld tot een rijke ‘westerse’ stad, hetgeen onlangs te zien was in een uitzending van VPRO’s Tegenlicht. 70% van de bevolking is man en afkomstig uit Azië. 50% van de eigen bevolking is jonger dan 20 jaar. De werklossheid onder de eigen bevolking is echter groot, maar daar wil de regering nu iets aan gaan doen. 80% woont in de paar spaarzame grote steden. Inmiddels vormen de olieinkomsten nog maar 25% van het bruto nationaal product.
De laagste betaalde arbeiders verdienen slechts 8 dollar per uur, een gemiddeld salaris ligt tussen de 500 en 1000 dollar. Het leven is echter niet goedkoop, een overnachting in het duurste hotel van de stad -Burj Al Arab – kost minimaal 1000 dollar. Alleen brandstof is goedkoop!
Qua cultuur is het belangrijk een aantal zaken op voorhand te weten. Het is een arabisch land met zo zijn eigen gewoontes, ondanks de zeer rijk aandoende westerse architectuur. Inmiddels is het wel gebruikelijk alcohol te mogen consumeren in de inmiddels evele honderden hotels. Maar bij de borrel even snel zaken doen is er niet bij. De doorgaans directe Nederlander zal moeten wennen aan de langdurige relatie die nodig is om wat te bereiken. Eén keertje Dubai bezoeken is niet voldoende. 4 tot 5 keer per jaar is nodig om een relatie op te bouwen. Telefoontjes en een paar e-mailtjes tellen niet en dragen niet bij aan het bouwen van het juiste netwerk. Een ‘agent’ als tussenpersoon is noodzakelijk om de noodzakelijke papieren te regelen.
Tot slot is deze verkenningsreis vooral bedoeld om te voelen dat ‘het daar gebeurt’ De deelnemers wacht een enorme inspirerende reis, waar iedereen in ieder geval weer energie opdoet. En dat is wel fijn, we leven immers momenteel in een economisch klimaat, welke alleen maar vermoeiend en verlammend werkt.
De reis zal naar alle waarschijnlijk worden gehouden in het begin van juni en zal een kleine week duren. Afhankelijk van het aantal deelnemers zullen de kosten tussen de 2375 en 2750 euro bedragen, exclusief lokale kosten, eten en drinken.
Belangstellenden kunnen verder informatie verkrijgen via Peter van Teeseling, Arjen Molendijk of Joost van Dam (NEC).