iPhone klimt tot bijna 17% van de smartphone markt
Het gaat niet goed met de verkopen van mobiele telefoons, de iPhone maakte de ‘val’ van de verkopen van smartphones nog redelijk goed, met inmiddels een marktaandeel van bijna 17%.
Vandaag verscheen een bericht in de krant dat de in het komende jaar verschillende landelijke telefoon winkelketens zullen verdwijnen als gevolg van een verzadigende markt. Maar ook de ontwikkelaars zien tegenvallende cijfers. Zo zag Nokia haar aandeel dalen van ruim 63% tot bijna 44%. Of Apple de oorzaak is van de ‘val’ van Nokia, kunnen analisten niet zeggen.
Wat wel is geconcludeerd door Charlie Wolf, marktanalist bij Needham, is dat de iPhone, maar ook de Blackberry van het Canadese RIM (Research In Motion) het voordeel hebben dat zowel hard- als software in één huis zijn ontwikkeld. Die combinatie komt vooral de gebruiksvriendelijkheid ten goede.
Het succes van Apple is vooral ook te danken aan de slimme internationale uitrol in heel veel landen. Daarnaast doet het merk Apple het vooral goed als lifestyle merk en dat trekt kopers. Ook de AppStore, waar ontelbare hoeveelheden applicaties beschikbaar zijn vanaf gratis tot en met enkele euro’s is een daverend succes.
Denkt u dat er een nieuwe(re) I phone op de markt komt, binnenkort, en: denkt u dat de contractvoorwaarden mbt een Iphone aantrekkelijker gaan worden (bijv mogelijkheid om 1 jarig contract ipv 2 jarig contract)
Apple is en blijft een eigenzinnige ontwikkelaar met een geheel eigen visie op de markt. Natuurlijk zal de iPhone, zoals we die nu kennen opvolgers gaan krijgen. Afhankelijk van de concurrentie zullen nieuwe versies meer te bieden hebben of juist lager in prijs. Of de abonnementsvormen daarbij zullen veranderen, is de vraag. Apple doet dit op geheel andere wijze ion vergelijking tot andere fabrikanten. Sommige landen verbieden de gekoppelde verkoop van toestel en abonnement, zoals bijvoorbeeld in België. Maar daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor het toestel.