Belgen kunnen kranten wel rendabel krijgen
De Belgische Persgroep nam enkele jaren geleden Het Parool over van uitgever PCM, die er geen brood meer in zag. Het Parool ontwikkelde zich van verlieskrant tot een winstgevend product. De Persgroep saneerde flink.
Het AD, de combinatiekrant van PCM en Wegener, lijkt een zelfde weg te gaan bewandelen. Het ongelukkige huwelijk tussen het landelijke Algemeen Dagblad en de Wegener regionale kranten is een pijnlijke aderlating voor beide uitgevers.
Waarom kunnen Nederlandse uitgevers niet, wat de Belgen gewoon doen? Uiteraard is er het redactie-statuut, wat vergaande bescherming verleent aan redacteuren en journalisten. Kennelijk kent het Belgische krantensysteem geen vergaande strikte regels en is dus keihard saneren de oplossing. De Parool redactie is aangepakt, de krant heeft zelf geen eigen drukkerij meer en men richt zich op lokaal nieuws.
Wat de Persgroep met het AD zal gaan doen is de vraag. Het drama van een tweede regionale katern heeft de krant juist de kop gekost bij de beide uitgevers. Maar of de Belgen al die regionale redacties in stand zullen houden, valt te betwijfelen.
Het is de tweede keer dat PCM uitverkoop houdt van een landelijke krantentitel, naast het feit dat het concern de papieren versie van DAG onlangs schrapte. Het concern worstelt met haar identiteit. Naast NRC met twee titels wil nu ook de Volkskrant zich met ‘V’ onderscheiden in een andere doelgroep. NRCnext is een succes, maar of dat succes ten koste gaat van het NRC Handelblad, laat het concern niet weten. Hoe het de Volkskrant zal vergaan met ‘V’ is dus ook niet bekend. Al eerder werd ‘V’ afgeblazen door de toenmalige PCM directie. PCM had toen sterk te lijden onder het Britse Apax, die zijn zakken vulde toen het zijn handen aftrok van PCM. Een onderzoek naar de juridische consequenties van die periode is nog volop gaande.
Lees ook het artikel van Floor Drees bij Frankwatching.