Apple groeit in Amerikaanse zakelijk markt
Amerikaanse bedrijven zetten steeds vaker Macs in voor hun werknemers. Vorig jaar nog scoorde Apple ‘slechts’ bij 34% van de Amerikaanse ondernemingen. Dit jaar is dat aandeel verdubbelt.
De Amerikaanse onderzoeker ITIC publiceerde deze bevindingen in het vakblad Computerworld. Analiste Laura Didio heeft geen enkele duidelijke aanwijzing kunnen vinden op basis waarvan het zakelijke aandeel van Apple zo explosief is gestegen. Zij kwam hooguit tot de conclusie dat IT managers steeds vaker ingaan op de wensen van gebruikers en kennelijk wordt steeds vaker Apple als voorkeursplatform genoemd.
Consumentisering
Didio noemt dit verschijnsel de consumentisering van de zakelijke ICT markt. Tegenwoordig kopen mensen thuis krachtiger computers dan de computers die zij op hun werkplek hebben. De wens ook op het werk dezelfde computerkracht te willen hebben, doet mensen momenteel massaal voor Apple kiezen.
Dat wordt mede veroorzaakt doordat men op Intel MAcs ook Windows kan installeren naast MAc OS X. een dual boot systeem kan dus voor meerdere zakelijke- en persoonlijke doelen worden ingezet. Uit onderzoek is gebleken dat in ca. 30% van de gevallen naast Mac OS X ook Windows XP of Windows Vista is geïnstalleerd.
Het onderzoek is gedaan onder zo een 700 Amerikaanse bedrijven. Het vorige onderzoek, eveneens onder haar leiding, maar toen nog binnen de Yankee Group, werd slechts 8 maanden geleden uitgevoerd. Sindsdien is stijgt het marktaandeel Apple binnen het bedrijfsleven zeer gestaag. Het aandeel Apple in het bedrijfsleven is nog nooit zo hoog geweest.