Wegener ten opzichte van de Telegraaf
Mooie groeigetallen bij Wegener ten aanzien van de internet activiteiten, binnen de dochteronderneming MediaVentions. Meer dan 20% groei in het eerste half jaar. Dat betekent bijna 9 miljoen euro omzet.
Die groei is vooral te danken aan de populaire sites autotrack.nl en jobtrack.nl. Nieuwe sites, zoals ReisRadar en deOndernemer konden hun verwachtingen nog niet waarmaken. Maar ook kleintjesmarkt.nl, die de concurrentie zou moeten aangaan met marktplaats.nl en speurders.nl is het vermelden in de cijfers niet waard gebleken.
Ook Wegener kent net zoals de Telegraaf de moeilijkheden in de omzet van advertenties in de oude media producten als lokale kranten.
Het crossmediale karakter van de redacties wil het bestuur onverminderd doorztten. Het mag voor een journalist niet meer uitamken of een artikel voor print of web wordt gemaakt, al dan niet met foto en/of video.
Uit de halfjaarcijfers blijkt dat de internetomzet sterker stijgt dan de omzet op concernniveau. De gecombineerde omzet van de regionale kranten, huis-aan-huis-bladen en het AD kwam uit op 356 miljoen euro. Dat is een stijging van 3,0 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het bedrijfsresultaat daalde met 12,4 miljoen tot 25,4 miljoen euro.
Internetactiviteiten dragen voor 2,5 procent bij aan de omzet van Wegener. Bij Telegraaf Media Groep (TMG) ligt dat minstens twee keer zo hoog op 4,8 procent voor alleen al de Nederlandse internetactiviteiten. Over 2006 boekte Wegener een internetomzet van 11,9 miljoen euro. In 2007 lag dat op 15,2 miljoen euro.