iPhone applicaties verkopen goed
Ondanks de aanhoudende klachten over de tweede generatie iPhones, blijkt het merendeel van de gebruikers maar al te graag verschillende applicaties te willen downloaden en er ook voor te willen betalen.
De omzet van de App Store van Apple is naar de woorden van Steve Jobs de eerste maand al uitgekomen op 30 miljoen dollar. Er hebben zo een 60 miljoen downlaods plaatsgevonden, overigens voor het grootste gedeelte bestaande uit gratis applicaties. The Wall Street Journal berichtte afgelopen weken uitgebreid over het ‘wel-en-wee’ van de iPhone.
Jobs verwacht dat de omzet van de App Store op jaarbasis zal gaan oplopen tot 1 miljard dollar. Apple heeft ontwikkelaars met een slimme installatiebeveiliging min of meer verplicht hun applicaties via de App Store aan te bieden. Deze geslotenheid is eigenlijk niet meer van deze tijd, maar Jobs gokt gewoon op de eerste hype, waarbinnen vooral de eerste generatie gebruikers zijn vaker toegepaste kunstgrepen gewoon accepteren.
Er zijn meer belemmeringen die Apple oplegt. De iPhone bezit een GPS ontvanger, maar Jobs staat geen ‘vreemde’ routeplanner applicaties toe op de iPhone. Of Apple zelf in deze software gaat investeren, is nog niet zeker. In dit verband is wel al de naam van TomTom genoemd, maar ook dit bedrijf wil geen enekel mededeling doen omtrent een mogelijke samenwerking met Apple.
In ons land is volgens de Automatiseringsgids vooral ‘Buienrader’ erg populair. Spelletjesontwikkelaar Sega verkocht 300.000 exemplaren van Monkeyball, voor bijna 10 dollar per download. Maar ook professionale applicaties vinden hun weg. Zo verkocht Epocrates 125.000 exemplaren van een mini medische encyclopedie.