Consument heeft weinig met digitale TV
De grote meerderheid van de Nederlandse gezinnen blijft gewoon analoog TV kijken. ‘Slechts’ 25% van de huishoudens heeft een digitale aansluiting, veelal in combinatie met een (groot formaat) (HD) flatscreen.
Volgens onderzoeker TNS-NIPO blijft deze situatie voorlopig ook zo. De zichtbare voordelen van ‘digitaal’ wegen kennelijk niet zo zwaar. Een goed analoog signaal, met een goede ontvanger blijkt in veel gevallen een haarscherp beeld op te leveren. Alleen de echte grootformaat HD liefhebber gaat voor de laatste snufjes.
De kabelaars willen graag van hun analoge signalen af. De analoge signalen ‘slurpen’ nogal wat bandbreedte. De kabelaars willen graag een groter aanbod, en dat kan alleen met digitaal. Dat de kwaliteit van digitaal wordt verkocht als DVD kwaliteit, is meer een marketing poging de bevolking massaal om te halen. Daar lijkt nu dus een meerderheid niet in te trappen en ook het grotere aanbod lonkt niet.
Zelfs meer interactieve mogelijkheden of uitzendingen zonder reclame lijken geen grote getalen aan overstappende abonnees te trekken. Slechts 10% wil hiervoor betalen. Televisie wordt in ons land nog behoorlijk conventioneel geconsumeerd. Het zogenaamde uitgesteld kijken, is goed voor niet meer dan 1% van de gehele TV consumptie. Dat betekent dat het leeuwendeel aan video opname apparatuur grotendeels werkloos in de kast staat.