Heidelberg na spetterende DRUPA toch somber over toekomst
Heidelberg gaat 500 van de bijna 20.000 banen schrappen omdat de verkopen tegen vallen en de kosten te hoog zijn. In de meeste gevallen zal het gaan om natuurlijk verloop.
Samen met andere maatregelen moet dat tegen 2011 zo’n € 100 miljoen aan besparingen opleveren. Topman Bernhard Schreier is ondanks een flink bijgevuld orderboek somber teruggekomen van Drupa: “De indruk die ik daar kreeg was overwegend negatief. De branche heeft te kampen met een langdurige periode van verslapping.”
Verlies
De Duitse persengigant heeft bovendien flink last van de sterk stijgende prijzen van staal, energie en andere kosten en van de hoge koers van de euro. In de drie maanden tot eind juni – het eerste kwartaal van het boekjaar – kwam de omzet uit op zo’n 640 miljoen euro, 100 miljoen minder dan een jaar geleden. Heidelberg denkt over deze periode een verlies te hebben geleden van 35 tot 40 miljoen euro, terwijl vorig jaar nog 26 miljoen winst werd gemaakt. “We hebben niet de indruk dat de branche voorlopig een merkbare opleving te zien zal geven. Er zijn weliswaar nog enkele groeisegmenten en dynamische markten zoals de verpakkingsmarkt, maar de negatieve factoren overheersen,” aldus Schreier in een toelichting op de cijfers. Door de vele orders van Drupa denkt Heidelberg wel dat de komende kwartalen beter uitkomen dan vorig jaar.
In de volgende printversie van GW (woensdag 30 juli) de verdere toekomstplannen van Heidelberg.