Community marketing nummer 1 in marketing trends
In mei onderzocht Berenschot voor het vijfde achtereenvolgende jaar de marketingtrends. Dit jaar voor het eerst samen met MarketingTribune. De marketingtrends van 2008 op een rij.
De top-5-marketingtrends van dit jaar zijn:
1 Communitymarketing (door 32 procent van de deelnemers genoemd)
2 50+-marketing (26 procent)
3 E-communication (blogs, mobile; 22 procent)
4 Internet en web based applications (22 procent)
5 Viral- en buzz-marketing (20 procent)
Marketingtrendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune
Aan het marketingtrendonderzoek van Berenschot en MarketingTribune namen 192 marketeers deel. Daarvan gaven 140 ook antwoord op de open vragen over het benutten van trends. In deze nieuwsbrief een aantal bevindingen. In MarketingTribune 13 (verschijningsdatum 15 juli) staan de belangrijkste uitkomsten en meer achtergrondinformatie.
Fan
Communitymarketing wordt wel gezien als het tegenovergestelde van advertising. Het gaat om het bouwen van een community rond een merk waarbij de klant centraal staat en als het ware fan wordt van het merk. Deze fans zullen binnen hun eigen sociale netwerk als ambassadeurs de boodschap verspreiden onder nieuwe prospects. Daarnaast gaat het om het inspelen op de behoeften van de al bestaande communities.
Bron: Marketing Tribune