Reclamefolders ongekend populair
Levend in een 2.0 push-tijdperk, wordt het papier maar al te gemakkelijk verguisd als vreselijk ouderwets, niet meer relevant, onhoudbaar vanwege het milieu en zo 1.0.
De waarheid vraagt echter om meer nuances en die zijn er. De afgelopen 20 jaar hebben vele media goeroes het einde van het papier al zovele malen voorspeld, dat onze kinderen nu van het bestaan niet meer zouden weten.
En dat terwijl onze brievenbus ongekend vaak wordt gevuld met de reclamefolder. En nee, die verdwijnt bepaald niet meteen in de papierbak. In totaal vielen zo een 12,5 miljard folder op de deurmat. Daarmee slurpt de folder zo een 14% van het geheel aan reclame media bestedingen op, en nestelt zich daarmee stevig in de top 5 van reclame uitingen. En een afname is op dit gebied niet te verwachten. In 2004 kreeg een gemiddeld huishouden zo een 24 folders per week binnen, in 2007 waren dat er al 36. In de decembermaand van vorig jaar werd een record geboekt van 46 folders. De adverteerders die verantwoordelijk zijn voor dit aanbod, zien de folder als enige medium waarmee een zeer groot publiek wordt bereikt.
Tijdens de Nationale Dag van de Brievenbus (ja, dat bestaat echt), die vorige week in Haarlem werd gehouden werd de Gouden Deurmat 2008 uitgereikt aan Albert Heijn, die vooral de best gelezen folder verspreidt. In de laatste trendrapportage van ‘Thuis Binnen Bereik’ blijkt dat de gemiddelde Nederlander per week ca. 36 minuten besteedt aan het ‘consumeren’ van brievenbusreclame. De gemiddelde waardering is een 6,9, een voor de afgelopen jaren ongekend hoog cijfer. De folder is natuurlijk vooral het domein van de retailbranche en de detailhandel. De response is de kassa, bij het afrekeken blijkt het succes van de campagnes, de aangeprezen producten worden aanzienlijk meer verkocht door promotie via papier in vergelijking tot andere media kanalen. Daar wordt al jarenlang stelselmatig onderzoek naar verricht.
V&D werd onderscheiden met de Folder Vakprijs 2008, waarmee het warenhuisconcern zich vooral ontdoet van het nog vaak gevoelde oubollige imago.
Geweldig artikel. Ik lees folders graag.