Ontkoppelpunten in de organisatie
Vaak kom ik in bedrijven waar niet altijd even duidelijk is waar de zogenaamde ontkoppelpunten liggen tussen taken, functies en afdelingen.
Dat veroorzaakt verwarring en vaak onnodig extra personeel. Ook de ontkoppelpunten voor de externe diensten die worden ingekocht zijn niet altijd even duidelijk. Zo is er vaak verwarring over ICT diensten. Wat doen bedrijven intern en wat wordt er ingekocht. Vaak blijkt dat te gebeuren op basis van ad-hoc beslissingen.
Maak ook de ontkoppelingen tussen creatie, prepress en bijvoorbeeld grootmontage CTP, is een voortdurende zorg binnen drukkerijen. Met daarbij een onduidelijke visie op kosten en opbrengsten, worden de resultaten al gauw negatief beïnvloed.
Prepress bestaat als term al bijna niet meer, maar toch worden vaak nog afdelingen vanuit de traditie in stand gehouden. Het ontkoppelen van creatie, grafisch vervolmaken, controle van bestanden en digitale grootmontage en CTP vergt vaak veel inzichten hoe de organisatie functioneert. Sleutel daarbinnen is de innovatie- en veerkracht van de account/verkoopbinnendienst en/of order management afdeling(en). Als daar een min of meer conventionele sfeer heerst ten aanzien van ontkoppelingen, dan is de kans groot dat alles bij het oude blijft. Tegenwoordig kom ik gelukkig ook in veel bedrijven waarin eindelijk de afbakeningen van technische- en commercieel/administratieve taken niet meer zo gefixeerd worden gehanteerd. Ordermanagers die in staat zijn cPDF bestanden te preflighten of FTP accounts in te richten of zelfs een e-commerce website kunnen bedienen in combinatie met het aanwezige MIS, hebben een dynamische en leuke baan. Wanneer je dit soort ontkoppelingen tussen functies, taken en afdelingen doorzet, is er een aardige kans op kostenbesparing in het aantal fte’s, gecombineerd met een betere dienstverlening naar de opdrachtgevers.