Doek viel te vroeg voor Skoeps
Skoeps bestaat niet meer. Ruim anderhalf jaar worstelde de on-line user-generated ‘news-site’ met zowel geld, imago als content. Aandeelhouders PCM en Talpa Digital zagen er geen brood meer in. Baas van het eerste uur was Michael Nederlof, die ‘zijn’ Skoeps op alle mogelijke congressen, waaronder ook MediaCity 2007, met nogal wat ophef presenteerde. Een initiatief dat de professionele journalistieke wereld op zijn kop zou zetten.
Kritische geluiden vanuit die wereld werden door Nederlof als niet ter zake doende afgedaan. het ging om het effect, veel bezoekers zouden adverteerders trekken en op die manier zouden de aandeelhouders hun geld gaan verdienen. Maar alles viel uiteindelijk tegen. Nederlof vertrok en begon zijn eigen bedrijf vetteshit.tv, een organisatie- en media advies bureau in Amsterdam.
Volgens mij was Skoeps te breed om succesvol te kunnen zijn. Weblogs zin doorgaans succesvol als ze heel goed zijn in één bepaald onderwerp of met een duidelijke segmentering optreden.
Skoeps was naast te breed ook onnauwkeurig is het content-model. Doordat alle mogelijke regie ontbrak werd Skoeps een willekeurige vergaarbak met al dan niet relevante onderwerpjes, foto’s en filmpjes. Daarmee kon het geen duidelijke doelgroep bereiken en dus oninteressant voor adverteerders.
Is daarmee de dreiging voor de professionale journaslistiek dan weg? Nee, integendeel zou ik bijna durven beweren. Skoeps was een goede en wijze les. Er zijn fouten gemaakt, waar de opvolgers van Skoeps van kunnen leren. Of dat DAG is, waar nu naar wordt doorgelinkt, valt nog maar te bezien.