Denken over mobiel…..
Met mijn Nokia N95 kan ik inmiddels al aardig wat leuke dingetjes doen. Klinkt dat een beetje als ‘spelen’? Tja, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
SMS leek in aanvang ook een geintje, was het technisch gezien ook, maar is wel een belangrijke cash-cow geworden voor de mobiele providers. Daarentegen flopte iMode, ondanks alle marketing inspanningen.
Deze week lanceerde KPN MobielTV onder DVB-H voor een tientje per maand. Het aanbod is (nog?) lineair, dus (nog?) niet on-demand. Tegelijkertijd las ik een verhaal in Adformatie over de beperkte haalbaarheid van mobile advertising, op basis van een onderzoek uitgevoerd door Accenture.
Tja, dan ga je zitten denken over het nuttige gebruik van iets dat ooit een mobiele telefoon heette. Ik doe met de N95 inmiddels heel wat meer dan met mijn vorige Sony Ericsson T750i, waar ik eigenlijk alleen mee belde en sms’jes verwerkte.
Maar ja, TV kijken voor een tientje per maand, is dat niet een brug te ver? Daar wordt nogal verschillend over gedacht. Zijn de toestellen wel geschikt, slurpt het batterijen, is DVB-H kwalitatief goed genoeg, zijn de schermpjes niet te klein, houden we het wel langer dan 10 minuten vol….. En ga zo maar door.
Deze technology push is echter niet te stuiten en uiteindelijk zullen adverteerders zich volgens mij op mobiel gaan storten, of het een succes wordt, kan ik nu nog niet voorspellen. Eerst maar eens maandag wat kennis gaan opdoen tijdens Mobile Monday.