College op Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Gisteren had ik het genoegen twee college uren te mogen invullen voor studenten aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De groep studenten kregen een ‘outlook’ over de huidige media ontwikkelingen voorgeschoteld. Eric Voigt nodigde mij voor de tweede keer uit een groep studenten vooral iets te vertellen over crossmedia in relatie met de huidige media productiebedrijven in zowel de grafische- als de uitgevershoek.
Opvallend was de geringe interesse in het eigen gebruik van sociale netwerken als Hyves, MySpace, LinkedIn en vele anderen. Ook Twitter sprak de studenten niet echt aan. Daarentegen stonden games hoog op de ‘genotslijst’. De interesse voor het onderwerp crossmedia was eveneens groot, terwijl de studenten zich inmiddels ook wel realiseerden dat de term aan ‘sexyness’ behoorlijk heeft ingeleverd.
De studenten werkten allen in projectteams aan verschillende projecten, waarbij zij met deadlines aan hun competenties moeten voldoen. Zij hebben daarbij de volledige vrijheid colleges al dan niet te volgen. Ook gewoon boeken materiaal behoort niet meer tot het standaard pakkeet van deze studenten. Volgens de studenten zijn de boeken te duur en wordt het gewoon aan je eigen initiatief overgelaten basis materiaal en kennis te verzamelen, doorgaan te verkrijgen via het web.