Zijn sociale netwerken, web 2.0 en user generated content één ding?
We zijn een paar jaar verder en 2.0 is niet meer weg te denken in het on-line landschap. Vrijwel dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwe 2.0 diensten op het web.
Alles draait om interactie en user generated content. Alle mogelijke media componenten staan centraal, of het nu gaat om beelden, audio of video, alle websites bieden openingen om in alle mogelijke richtingen en kanalen met elkaar te communiceren.
Het gevoel dat vrijwel geen enkele nieuwe dienst meer uniek is, begint zich op te dringen. Vele initiatieven worden vele malen nagemaakt, met misschien hier en daar een extra feature, maar de basis is vaak dezelfde.
Wie er nu geld maakt met wat, is vaak nog onduidelijk. Advertentie-, Business- en Advertentiemodellen (ABC) zijn volop in beweging. Is iedereen niet vreselijk zoekende, terwijl de techno-tooltjes zich in hoog tempo aan ons opdringen?
Via Twitter ben ik in contact gekomen met nogal wat on-line marketeers, die op zich allemaal op bepaalde deelgebieden hebben gespecialiseerd. De markt op dat gebied lijkt onverzadigbaar en iedereen schijnt er met gemaak haar of zijn boterham mee te verdienen. Vrijwel iedereen noemt zich ‘…… entrepeneur’, de indruk wekkende met een groet zak geld rond te lopen om in succesvolle projecten te willen investeren.
Maar als je de optelsom maakt van sociale netwerken, web 2.o en uster generated content, de buzzwords van 2007/2008, wat is er dan eigenlijk allemaal zo ‘cool/hot’ aan?
Is het niet straks niet een doodgewone evolutie van het web? Is het achteraf bezien niet heel logisch dat na tekst, beeld zou verschijnen, en dat daarna audio en video het web zouden veroveren, met tussendoor alle mogelijke van interactie door middel van databases? Wat is er nu zo vreselijk spannend aan?
En wat mij dan nog verder bezighoudt, is de zakelijke kant van al dit soort ontwikkelingen. Ik ben als consultant veelal werkzaam in het kleinere MKB segment. Als ik daar het woord crossmedia laat vallen, wordt het al meteen moeilijk. Laat staan, dat ik een gemiddelde ondernemer zou willen aanzetten tot het maken van filmpjes op YouTube (immers ING Direct had het ook gedaan, en het hielp….), mee gaan doen aan Twitter, zelf gaan bloggen of een scociaal netwerk zou laten opzetten.
Ik vraag me in alle realiteit wel eens af of niet het grootste deel van al die tools vooral bedoeld zijn voor de consument, natuurlijk een enorm grote markt. Maar het business model snap ik dan nog (steeds) niet. Vrijwel elke ‘web 2.0’ applicatie is gratis. Met het invullen van de vele profielen merk ik nog steeds niet dat ik gecombardeerd word met gepersonaliseerde advertenties op zulke sites. Dus wie doet wat voor wie en met welk doel?
Word ik te oud, snap ik het niet meer, of zijn we gewoon weer bezig met een hype, die straks weer uit elkaar ploft? Herhaling van zetten? Ik hoop het niet, maar ik zou dan als leek wel eens willen weten hoe de ABC modellen meer opleveren dan dat ze kosten. Wie helpt mij verder?
Het volgende stukje is afkomstig van Marketingfacts
De laatste keynote van The Next Web 2008 werd gegeven door Chris Saad, mede-oprichter van DataPortability. DataPortability is een werkgroep met het doel om bestaande open standaarden te integreren tot één overkoepelend systeem om persoonlijke informatie eenvoudig uit te wisselen tussen online diensten (met name sociale services). In de werkgroep nemen vrijwel alle belangrijke online spelers zitting, waaronder Google, Yahoo, Microsoft, Facebook, Digg, LinkedIn, Twitter en Plaxo.
Controle bij eindgebruiker
DataPortability gaat dus GEEN nieuwe standaarden ontwikkelen. Een belangrijke doelstelling van DataPortability is dat ze de controle over de informatie willen teruggeven aan de eindgebruikers, ongeacht waar je die informatie “mee naartoe neemt”. Onderstaande video licht dat kort en volledig toe: