De brug tussen print en online?
Door: Peter van Teeseling van ImageWorld
Het is eerder gebleken dat print nog steeds een stuwende kracht is achter (online) aankopen. Daarom wordt naarstig gezocht naar nieuwe mogelijkheden om print en online met elkaar te verbinden. Zo kennen we bijvoorbeeld de ‘Pluk’ code. NRC.next heeft hiermee een experiment gedaan, maar dat is gestopt. Bij een artikel stond dan een Pluk-code. Als je die code per SMS naar een bepaald nummer stuurt krijg je nadere informatie. KPN gebruikt de Plukcode in recruitment advertenties.
Relatief nieuw (althans onbekend) zijn zogenaamde 2D barcodes. Shotcode en QR Code zijn de bekendste. Belangrijk verschil is dat de QR Code open source is en dus gratis.
Hoe werkt het?
Je ziet (bijvoorbeeld) in een advertentie zo’n code. Met je telefoon kan je daarvan een foto maken en de reader-software herkent de code en voert de bijbehorende actie uit. Die actie kan o.a. zijn het openen van een URL, het weergeven van een tekst of het versturen van een SMS. Hiermee kan de lezer naadloos en zonder ingrijpende handelingen de benodigde aanvullende informatie zien of reageren. Hiermee legt de adverteerder direct (online) contact met de lezer.Het blijkt namelijk nog steeds dat het intikken van een URL voor een lezer teveel werk is.
Algemene adoptie is nog niet tot stand gekomen, omdat de reader software door de gebruiker apart moet worden geïnstalleerd. Dat zou kunnen veranderen als de fabrikanten (zoals Nokia) de software standaard installeren op alle nieuwe telefoons. In Amerika wordt inmiddels op beperkte schaal hiermee getest en de eerste resultaten zijn hoopvol. Ook is Google aan het experimenteren met advertenties in printuitgaven. Wellicht dat een 2D barcode toepassing de link wordt tussen Google Adwords online en in print.
Een andere toepassing is in direct mail. Het is mogelijk om drukwerk te personaliseren in tekst en beeld; stel je voor dat op de mailing een 2D barcode staat met daarin een eigen URL waar je direct kunt reageren op de mailing. De reacties zijn dan nog duidelijker meetbaar.
Onlangs kregen bezoekers van MobileMonday Amsterdam een gepersonaliseerde badge met daarop een QR Code. Deze code bevatte o.a. naam, telefoonnummer en e-mailadres in vCard formaat. De badges zijn ‘gewoon’ met Indesign opgemaakt; de codes zijn als afbeeldingen verwerkt.
Download eerst de reader software en scan dan deze code. De software herkent de code en voert de actie in de code uit.
Meer weten over 2D barcodes?
Het artikel op Foliomag.com over de 2D barcode in print advertenties
Hallo Peter,
Naar aanleiding van je stukje (dank) ben ik wat verder gaan lezen met behulp van je links en Google. Hierbij wat mogelijk corecties en of aanvullingen op hetgeen je schrijft.
plukcode gaat over 2D barcodes. Kijk maar op de voorpagina
http://www.plukcode.nl/
Die opent met QR. Naast de visuele plukcode, is er een plukcode in geluid, een plukcode voor computers (content hosting), enzovoort. Meer daarover op:
http://www.pluk-in.com/plukcode/pluk/pluk_de_dag.html
Tot slot. Over het ontstaan van de plukcode kan meer gelezen worden op
http://www.pluk-in.com/concepten/artikel/pluk_nieuwe_pluk_dienst.html
Zo te zien met invloed uit Japan om online en offline te koppelen. MobileMonday is goed. Ze begrijpen het!
Groetjes,
Ilona
Peter,
Ben even benieuwd naar jouw ervaring met het installeren van de reader software. Wij staan te popelen om dit soort technieken aan ons platform toe te voegen. We maken nu met name gebruik van bewezen technieken (sms4sms sms4audio sms&archieveer) Ik heb zelf nog steeds slechter ervaring met het installeren van de software op mijn mobiel.
plukcodes doen het trouwens toch steeds beter. Kijk maar eens naar de laatste resultaten op http://www.pluknet.nl. Het is een hele klus maar uiteindelijk gaat het instrument mobiele telefoon worden gebruikt om te reageren op informatie die jij interessant vindt. Mooiste is als dat niet meer hoeft via sms maar via een applicatie op mijn mobiel. Ik ben echter zelf zo vaak teleurgesteld in het proces de software aan de slag te krijgen….
Heb je wat kerngetalllen in succesvol installeren van applicaties op een mobiele telefoon..?
Graag je reactie…
bart