RTV pioniers beginnen eigen media bedrijf
Erwin Blom (VPRO), Wessel de Valk (VARA) en Idse de Pree (TROS) starten mediabedrijf The Crowds
Erwin Blom (VPRO), Wessel de Valk (VARA) en Idse de Pree (TROS) starten mediabedrijf The Crowds. De onderneming is gespecialiseerd in zogenoemde ‘social media’ en richt zich op bedrijven en personen die een passie delen, kennis willen uitwisselen, producten willen verbeteren, problemen gezamenlijk willen oplossen e.d. The Crowds levert zowel strategie, onderzoek als productie. Daarbij worden bestaande technieken, media en services (van internet tot televisie tot evenementen) ingezet, maar ook nieuwe concepten en producten ontwikkeld.
Erwin Blom: “We zien nu pas de eerste voorbeelden van ‘social media’. De passie, kennis en kunde van het publiek, op zijn Engels ‘the knowledge of the crowd’, wordt nog beperkt ingezet bij het vergroten van loyaliteit, bereik, creativiteit, innovatie of omzet.”
Wessel de Valk: “Wij willen ons manifesteren waar mensen iets gemeen hebben. Waar de band sterk is tussen blad en lezer, site en bezoeker, product en klant, artiest en publiek, vereniging en lid, of liefhebbers of lotgenoten onderling. Dankzij nieuwe media, van mobiel tot internet tot themakanaal, zijn de mogelijkheden op dit gebied enorm toegenomen.”
De deskundigheid van het bedrijf kan door externe partijen worden ingehuurd, maar ook ontwikkelt The Crowds zelf gereedschappen en diensten.
Idse de Pree: “Het is opwindend om de deskundigheid die wij op het gebied van media en communicatie hebben ook in te gaan zetten buiten omroepland. Media inzetten bij creatie, communicatie en kennisdeling, dat is waar The Crowds voor staat.”
De drie eigenaren van The Crowds hebben grote ervaring met zowel klassieke media (radio, televisie, print) als met nieuwe media. Ze waren de afgelopen jaren verantwoordelijk voor succesvolle crossmediale titels met krachtige community componenten. Zo kwamen onder leiding van Erwin Blom bij de VPRO innovatieve titels als 3VOOR12 en Cinema.nl tot wasdom, groeiden onder Wessel de Valk bij de VARA Kassa en Humor TV uit tot voorbeelden van crossmediaal succes en was Idse de Pree bij de TROS verantwoordelijk voor geslaagde projecten met veel publieksparticipatie als Radar en Sterren.nl.