Het gaat goed met Het Parool
PCM nam enige jaren geleden afscheid van Het Parool als uitgever. ‘Niet rendabel meer in deze tijd’, was de uitspraak van de toenmalige directie. Onder de nieuwe Belgische eigenaar bloeit het Amsterdamse dagblad al weer enige jaren op. Afgelopen jaar noteerde de krant een nettowinst van 2,3 miljoen euro, 8 ton meer dan het jaar daarvoor.
De omzet groeide met 4% tot bijna 30 miljone euro, terwijl het bedrijfsresultaat met 33% steeg tot 2 miljoen. Opvallend was de steiging van de advertentie inkomsten met 8%. Dat is vooral te denken aan personeels advertenties. Of deze trend zich voortzet in 2008 is echter nog maar zeer de vraag. Bij andere, vooral lokale dagbladen, vlakt die groei inmiddels alweer af.
Het aantal abonnees steeg met 1%. Voor de uitgever in ieder geval redenen genoeg om te investeren in een meer crossmediale opzet van de krant. Of dat gaat lukken is ook nog maar de vraag. Het medium krant lijkt te blijven worstelen met crossmedia. Een website gaat dan nog wel, maar verder dan dat initiatief komen de lokale kranten uitgevers doorgaans niet, met uitzonder van een aantal initiatieven van uitgever Wegener, die onder andere Autotrack en Jobtrack in hun advertentie portfolio hebben opgenomen.