‘De Pers’ bestaat een jaar, hoe gaat het?
De gratis krant ‘De Pers’ bestond gisteren een jaar. Tijd om de balans op te maken. Krantendeskundige Piet Bakker zegt dat er best redenen zijn voor een feestje. De lector crossmedia content van de Hogeschool Utrecht zegt dat de krant het qua ‘kwaliteits’ inhoud zeker goed doet, ondanks de financiële problemen waarmee de krant kampt op vooral advertentie gebied.
Bakker vindt vooral de zaterdag editie de moeite waard en roemt de krant om zijn dagelijkse bereik van 700.000 lezers binnen slechts één jaar tijd. Volgens hem zijn de lezers vooral jong en zeker niet arm, ondanks het feit dat ze de gratis krant de voorkeur geven ten opzichte van betaalde losse verkoop van andere bestaande titels.
Bakker zegt dat overigens allemaal niet helemaal zeker te weten, want de uitgever geeft geen cijfers over zijn lezers.
Ook zijn weinig gegevens bekend over de adverteerders. Vaak zijn er slechts 3 advertentie pagina’s op een totaal van 32 pagina’s. Dat moet volgens Bakker de nodige financiële zorgen opleveren, want er zijn geen andere inkomstenbronnen.