NS en KPN komen niet uit ‘internet’ business case
Internet in de trein gaat niet door. Beide bovengenoemde bedrijven zeggen onvoldoende onderbouwing te hebben voor de business case. Wat ontbreekt er dan aan inkomsten of waarom zijn de kosten te hoog? Dan blijkt dat reclame alleen het financieringsmodel is van deze innovatie in het openbaar vervoer. Te weinig adverteerders willen betalen, dus het gaat niet door. Een duidelijk bewijs dat alleen reclame inkomsten lang niet altijd een succesvolle business case vormen voor het invoeren van innovatieve projecten.
En dat is jammer. NS en KPN zouden wat mij betreft wel wat meer modelletjes hebben kunnen maken. Hebben ze wel aan passagiers gevraagd of ook zij niet (een beetje) willen meebetalen aan internet in de trein? Kan dat niet eenvoudigweg in een (jaar) abonnement worden ‘ingebouwd’?
Jammer dat dit niet het geval is geweest. Maar ik ben er bijna zeker van dat nu andere partijen zitten te broeien op mogelijkheden. NS en KPN zijn kennelijk teveel 1.0 denkers. Wordt zeker vervolgd!