Vernieuwde Wehkamp gids terug op groot formaat: aanjager web verkoop
De kleine Wehkamp gids, die een paar jaar geleden nog behoorlijk wat kritiek te verwerken kreeg door in de TV reclames een hondje te gebruiken als slachtoffer waar de oude gids op terecht kwam, is verleden tijd. Een grote drukorder komt weer terug op de internationale drukkerij markt. De nieuwe gids op groot formaat wordt in een oplage van 1,3 miljoen exemplaren gedrukt door verschillende nationale en internationale drukkerijen. Volgens GW medewerkster Ellen Pouwels voldeed het kleine formaat niet aan de wensen van de klanten, waarbij vooral de modesectie het moest ontgelden. Joke Vrolijk, woordvoerster bij Wehkamp zei in een vraaggesprek met GW dat inmiddels 78% van de verkopen via het web verloopt. ‘De gids is daarbij de belangrijkste aanjager om mensen uit hun stoel achter de computer te krijgen.’
De nieuwe Wehkamp gids zal nog beter dan voorheen inspelen op de verkoop bevordering richting het web. Daar kunnen klanten artikelen beter bekijken door ze in te zoomen en meer informatie te krijgen in vergelijking tot de gids. Op de website is actualiteit van het aanbod en van de achterliggende informatie belangrijker dan in de gids. Natuurlijk brengt de overstap naar het grote formaat extra kosten met zich mee, maar volgens Vrolijk worden die kosten door een hogere klant tevredenheid snel terug verdiend. Bovendien zit Wehkamp midden in een reorganisatie, waarbij 66 fulltime banen worden gesaneerd in afdelingen zoals inkoop en commercie. Wehkamp ondervindt concurrentie van het succes waar ze zelf al vroeg mee begonnen: het web. Naast de grote namen als Otto, Neckermann en Klingel, is het on-line aanbod van de product portfolio van Wehkmap inmiddels (versnipperd) te verkrijgen bij vele duizenden kleine nationale en internationale e-bedrijfjes. Wehkamp heeft daarom ook haar prijsbeleid aangescherpt om de concurrentie voor te blijven.