KVGO, Kenniscentrum GOC, NUV en TNO slaan plank behoorlijk mis
Met enige regelmaat word ik benaderd door studenten die op diverse niveaus media studies volgen. Vaak gaat het daarbij om studenten die aan het afstuderen zijn en dus een scriptie moeten schrijven. Een beetje hulp van buiten kunnen ze daarbij kennelijk in toenemende mate goed gebruiken.
Opvallend vaak staat de term ‘crossmedia’ dan bovenaan het verlanglijstje van de studenten, omdat daarmee immers de garantie op een innovatieve scriptie op voorhand al een voldoende zou kunnen opleveren. We weten inmiddels wel dat de bewegingen rondom ons media landschap bijzonder complex zijn. Technologie, marketing, business modellen, veranderend media consumptie gedrag zijn zomaar een paar gebieden, die elk op zich weer vele tientallen parameters kennen.
Media studies worden enerzijds breder en anderszijds meer gespecialiseerd. De breedte moet komen uit het begrijpen van de huidige bewegingen over de kanalen heen. De diepte moet vooral in het laatste jaar van de studie worden ontwikkeld om voldoende voorbereid te zijn op een specifiek beroep.
De kwalificaties voor dat laatste worden door het onderwijs altijd ingegeven door profielen. En juist hier wringt de schoen al vele jaren. De studenten die ik spreek komen zelf tot de conclusie dat het ‘media leven’ in de praktijk wel heel erg afwijkt van de profielen waarmee ze voor een beroep worden opgeleid. Ik heb al zoveel malen vernomen dat studenten zeggen niets te weten over de betekenis van bijvoorbeeld de term crossmedia in zowel theorie als praktijk. En dat op zowel HBO als universitair niveau.
Die profielen zijn een ramp voor innovatie in het onderwijs. Wat schetst dan toch weer mijn verbazing? KVGO, Kenniscentrum GOC, NUV en TNO staan weer te trappelen om met geld van de overheid aan de ‘slag’ te gaan met dat media onderwijs. Weer alles in kaart brengen, weer alles onderzoeken en vooral op kwaliteit beoordelen en dan dus misschien weer nieuwe profielen maken. Tijdens een bijeenkomst van het KVGO werd ik geconfronteerd met een presentatie van TNO, die de term ‘value web’ introduceerde als vervanger van ‘waarde keten’. Schokkend was dat TNO zelfs zover ging dat ze spraken van een gemiddeld ‘value web’ voor media producten, alsof de krant een min of meer gelijk ‘value web’ zou bezitten in vergelijking tot een website. De aanwezigen moesten onbenullige vraagjes beantwoorden als ‘Wat is de grootste uitdaging binnen….’ of ‘Welke bedreigingen ziet u ten aanzien van….’. Het was een geluk dat een prima spreker als Jan Hein Koningsveld dit geheel aan elkaar moest praten. Ik had er niet aan moeten denken dat de TNO mensen dit zouden hebben gedaan.
Ik voelde me zeker 10 jaar teruggeworpen in de tijd. Het is zo jammer dat dit weer gebeurt en er toch te weinig wordt gekeken naar de behoeftes van vandaag. Onderzoek niet, maar stuur docenten de praktijk in. Laat ze seminars bezoeken, er is aanbod in overvloed. Steek dan geld in dat aanbod, probeer overal een onderwijs component in te brengen. Maar ga niet weer opnieuw beginnen met vooral naar binnen gerichte onderzoeken. Nu weet ik wel dat het oorspronkelijke doel van KVGO, NUV en CMC gericht is op de zoektocht naar de gemeenschappelijk waarden om te komen tot het zogenaamde ‘communicatiehuis’. Maar juist dan ligt de inhoud van deze bijeenkomst zover van dat doel verwijderd, dat ik me oprecht afvraag of de aanwezigen dit wel begrepen. Volgens mij zou dat ‘communicatiehuis’ niet moeten bestaan uit 3 achtereenvolgende spelers uit één keten (CMC, KVGO en NUV), maar meer een vertegenwoordiging moeten zijn over de mediakanalen heen (print, on-line/wireless, broad-, narrow- en netcasting). Met zo een benadering geef je namelijk geen geld uit het samenstellen van ‘value webs’ voor tijdschriften, boeken, kranten etc. en leg je dus niet het web en AV gemakshalve terzijde.
Zal ik er nog eens een belletje aan wagen richting deze grote clubs, of zal ik gewoon de individuele student maar helpen, in de hoop dat er genoeg studenten zijn, die buiten de onderwijs muren hun weg zelf wel kunnen vinden?
BELLEN, MAILEN, OVERTUIGEN, EVANGELISEREN !!! Maar daarnaast uiteraard wel de individuele student blijven helpen. Het een doen en versterken door het ander niet te laten 😉
Groet,
Arie
ach…
dit is nederland
jij alleen…
tegen het systeem