E.day 2007
Door: Arjen Molendijk
Het eerste dat gisteren opviel bij het binnenlopen van de Van Nelle-fabriek tijdens e.day 07 was dat het zwart zag van de mensen. Letterlijk, want het uniform van de jonge (mannelijke) internetondernemer is nog steeds het zwarte of donkergrijze pak zonder stropdas. Tijdens de lezingen leek het nog wel mee te vallen met de drukte, maar in de lunchpauze, toen alle zalen leegstroomden zag je pas goed hoeveel mensen er waren. Kennelijk is e.day wel de ‘place to be’ voor de internetbranche. Er liepen dan ook veel bekenden en Bekenden rond (waaronder één Bekende die zich ook dit jaar uitsluitend per Segway voortbewoog; heeft die man iets aan zijn been of zo?).
Als CMBO-er keek ik natuurlijk ook met een schuin oog hoe e-day zich verhoudt tot ons eigen congres MediaCity, dat qua schaal natuurlijk hiermee niet te vergelijken is, maar qua inhoud wel enige overlap heeft. Zo was het grappig dat Pim Betist van Sellaband, een van de leukere cases tijdens MediaCity, gepromoveerd was tot openingsspreker tijdens e.day.
De spreker van Yahoo! bleek een ander dan in het programmaboekje stond aangekondigd. Olivier Parriche deed zijn best, maar hij hield een inmiddels overbekend – een eerlijk gezegd vrij saai – verhaal over social communities. Een bekend probleem voor een congresorganisator: je kunt een spreker namens een bekend merk krijgen, maar moet maar afwachten wie je uiteindelijk krijgt. Wat dat betreft sprak het verhaal van de oer-Hollandse HEMA al direct meer aan. Marketingdirecteur René Repko hield een nuchter verhaal over de filosofie achter de HEMA – prijs kwaliteit en vormgeving – en hoe die wordt vertaald naar de website HEMA.nl. Repko gaf onmiddellijk toe dat hij regelmatig bij andere warenhuizen en websites inspiratie opdoet en noemde met name Wehkamp als voorbeeld van een bedrijf dat het al vroeg heel goed begrepen heeft. Inmiddels genereert de website van de HEMA al meer omzet dan het grootste filiaal en dat met een veel lagere overhead.
Joris van Heukelom – ook al een MediaCity-veteraan – van DAG mocht hier natuurlijk niet ontbreken. Zijn verhaal was het meest ‘crossmediale’ van e.day, al noemde hij zelf de titel ‘directeur crossmedia’ de meest zinloze die hij ooit op zijn kaartje heeft gehad. Volgens hem is ‘crossmedia’ een buzzword, dat pas betekenis krijgt als je ziet hoe het wordt ingevuld. Overigens geeft hij aan dat de conversie van content van het ene medium naar het andere veel moeilijker is gebleken dan hij van te voren dacht. Een probleem is dat een krant niet ‘klickable’ is. Hoe beweeg je de lezer zijn telefoon of laptop erbij te pakken? DAG heeft wel een goede naamsbekendheid en scoort relatief goed ten opzichte van de andere gratis kranten. Dat komt, gaf Joris toe, ook doordat er veel geld is gestoken in een televisiecampagne, iets waar hij van te voren zelf eigenlijk niet aanwilde.
Mark Fletcher van Startupping (www.startupping.com), een on-line community voor start-ups, die in het verleden zelf een aantal bedrijven heeft opgestart en later succesvol heeft verkocht, gaf uit eigen ervaring een groot aantal tips voor beginnende internet-ondernemers. Zijn belangrijkste boodschap: je bent internet-ondernemer, gebruik dan ook alle mogelijkheden van het internet. Besteed zoveel mogelijk – via internet – uit, hou de kosten zo laag mogelijk. Enigszins onthutsend was wel dat, toen dagvoorzitter Michiel Frackers na afloop vroeg wie in de zaal overwogen voor zich zelf te beginnen, slechts een paar vingers aarzelend de lucht ingingen. Wel allemaal van vrouwen, wat ons dan toch nog enige hoop geeft dat tijdens de komende jaargangen van e.day de donkere pakken ietsje minder zullen overheersen.