Eén jaar nrc•next: in 2007 crossmedia als groeimodel
Het is alweer een jaar geleden dat ons land werd verrast door een niet-gratis krant op tabloid formaat. Tegen de stroom van die gratis kranten in, dacht uitgever PCM met de nieuwe krant vooral hoger opgeleide jonge media consumenten te bereiken. Inmiddels heeft de krant een oplage van pakweg 70.000 exemplaren en lijkt ook in dit eerste kwartaal de groei gewoon door te zetten.
Belangrijk is dat de gemiddelde leeftijd van alle huidige lezer beduidend lager ligt dan de gemiddelde leeftijd van andere door PCM uitgegeven krantentitels. Kennelijk trekt PCM met nrc•next nieuwe lezers die voorheen geen andere door PCM uitgegeven kranten lazen.
Ook adverteerders hebben hun positie bij nrc•next gevonden. In vrijwel alle advertentie segmenten scoort de krant goed, na een aanvankelijk kip en ei dilemma. Ook de gratis nieuwe krant De Pers moet zich eerst qua distributrie hebben bewezen, alvornes adverteerders de krant gezien als een ‘bereiks medium’.
nrc•next wil in 2007 doorgroeien met een crossmediaal format in de vorm van een nieuwe website, TV programma’s en een glossy magazine. Hoe de mediakanalen elkaar moeten gaan versterken is nog niet duidelijk.
Het TV-programma ‘who’s next?’ is in 2006 met 100 afleveringen een succes gebleken. Vanaf medio april staat een nieuwe serie van 50 afleveringen ingepland die 3x per dag wordt uitgezonden via RTLZ/7 en permanent via de websites van nrc.nl/whosnext en rtl.nl/actueel/whosnext.
Op 15 maart wordt feest gevierd met gratis losse exemplaren. Dus toch een knipoogje naar de gevestigde gratis orde…..?
Door: Peter Luit