Top 100 vakbladen 2006
In het eerste nummer van het jaar van Media Facts staat traditioneel de top 100 vakbladen. Dit is een ranglijst waarbij op titelniveau een omzet is berekend. Hierbij worden de lezersinkomsten en advertentie-inkomsten bij elkaar geteld. De omzet van de top 100 vakbladen laat over 2006 een sterke stijging van ruim 10% zien van de bruto advertentie-inkomsten (Nielsen). Voor het grootste deel komt dit resultaat op het conto van de personeelsadvertenties. De inkomsten uit de lezersmarkt bleven nagenoeg ongewijzigd. Per saldo laat 2006 een stijging zien van 6,8% waarmee de totale omzet op € 415 miljoen komt.
De top 100 vakbladen wordt jaarlijks door Het Media Loket (o.a. Mediaonderzoek.nl) samengesteld aan de hand van drie bronnen:
• Het Oplage Instituut, Instituut voor Media Auditing, abonnement en losse verkoop oplages tweede kwartaal 2005 en 2006
• Nielsen Media Research, bruto mediabestedingen voor de periode oktober t/m september 2005 en 2006, inclusief lokale advertenties en personeelsadvertenties.
• Nijgh Periodieken, Handboek van de Nederlandse Pers en Publiciteit, editie oktober 2005 en 2006.
Als een titel in elk van deze drie bronnen voorkomt heeft het kans om opgenomen te worden in de top 100. In totaal zijn dit jaar 230 titels gevonden die in elk van de drie bronnen voorkwamen. Dat zijn er tien minder dan een jaar geleden.
Eerder dit jaar verscheen ook al de top 100 publieksbladen, die op dezelfde manier is samengesteld. In het volgende nummer van Media Facts verschijnt een superoverzicht van zes jaar top 100 publieksbladen, waarbij zes ranglijsten aan elkaar geknoopt gaan worden.
Persoonlijke note: ook hier dus groei, leuk om aan het begin van dit jaar eens wat concrete (is dat zo) cijfers te zien van verschillende mediakanalen. Het helpt ons denk ik wel in de discussie die we hier voeren.
Bron: Mediaonderzoek