Spits gaat experimenteren met narrowcasting
Spits (onderdeel van de Telegraaf Media Groep) gaat in het zuiden van ons land voorzichtig experimenteren met de mogelijkheden van narrowcasting. Ongeveer 750 streekbussen van Veolia zullen worden voorzien van beeldschermen waarop vooral tekstberichten te lezen zullen zijn, aanvankelijk voorzien van reisinformatie, in mei volgens hoofdzakelijk tekstberichten, gemaakt door een speciale redactie. Later zal video worden toegevoegd, aanvankelijk nog zonder geluid.
Het nieuws zal enerzijds gericht zijn op de regio zelf en vooral bestaan uit hele korte berichten. Spits zal daarmee vooral gaan leren hoe reizigers narrowcasting content gaan ervaren tijdens bijvoorbeeld woon-werk verkeer in relatie tot het lezen van de nu gebruikelijke tabloid krant.
In totaal maken ca. 400.000 reiziger per week gebruik van het streekvervoer netwerk van Veolia. Media Librium en videobedrijf Pinnacle zijn nauw betrokken bij dit project.
In december startte de NS met KPN een soortgelijk project, hetgeen zich nu in de uitrolfase bevindt. Ca. 1200 treinstellen zullen binnenkort zijn uitgvoerd met narrowcasting mogelijkheden.