Platform Creatieve Media
Gisteren kwam het Platform Creatieve Media van VNO-NCW bijeen. Het platform bestaat uit vertegenwoordigers van het totale medialandschap: het Ministerie van Economische Zaken, BNO, PIBN, CMBO, VEA, XPLOR, VNO-NCW, RTL Nederland, KVGO, NVPI, VPRA, Stichting Filmbelangen en Hogeschool Rotterdam.
Doel is het veranderende medialandschap vooral te begrijpen vanuit het media consumptiegedrag van de consument. Het platform heeft in dat opzichte een lange weg te gaan, want de huidige ontwikkelingen zijn zo stormachtig vanuit vooral de technologie, dat op korte termijn niet precies de gevolgen kunnen worden geschetst voor advertentie-, business- en communicatiemodellen onder invloed van het veranderende gedrag van de media consument.
Network of Excellence
Op initiatief van Monique de Haas (CMBO) wil het platform een Network of Excellence gaan opzetten, een netwerk waarin het bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstituten gezamenlijk optrekken om kennis en kunde rondom media ontwikkelingen toegankelijk te maken. Het Platform Creatieve Media is daarvoor volgens de deelnemers een goed vertrekpunt.In de komende weken worden alle mogelijke nu al bestaande initiatieven op dat gebied in ons land in kaart gebracht en mogelijk bijeen gebracht in het nieuw op te zetten netwerk.
Suggesties voor het verder vorm geven van dit netwerk zijn dan ook van harte welkom. Het platform streeft ernaar om het Network of Excellence tijdens het congres MediaCity 2007 te lanceren.