Ab Talmon van Talmon Communicatie: ‘Voor mij is grafimedia reuze spannend.’
Met deze openingszin is de toon gezet voor een druk en inspirerend gesprek met directeur/eigenaar Ab Talmon van Talmon Communicatie, die er meteen aan toevoegt dat papier voor hem het nieuwe medium is binnen de betekenis van de term crossmedia.
Ab Talmon begon zijn bedrijf als uitvloeisel van een aanvankelijke hobby. Zijn belangstelling werd gewekt door zijn grootvader die fotograaf was. Op 10 jarige leeftijd had Ab al zijn eigen doka, met alle bijbehorende spulletjes. Voordat hij zijn eigen bedrijf begon, deed hij dus uitgebreide ervaring op met fotografie en maakte hij zogenaamde ‘banddiaproducties’ – dia’s via meerdere projectoren met muziek en voice-over. Ook werd hij min of meer bij toeval geconfronteerd met video en maakte in die tijd al producties met een ingehuurde cameraman en video-editor.
Op basis daarvan begon hij op 25 jarige leeftijd in 1981 Total Video Productions. Toen al zag hij de onderlinge versterking van media kanalen: diapresentaties, film, beeld, tekst en geluid. ‘Een zeer elementaire vorm van crossmedia, alhoewel toen dat woord nog lang niet bestond.’ ‘In 1983 won ik al een eerste prijs in een competitie door Sony georganiseerd met als hoofdprijs een reis naar de vakbeurs NAB in Las Vegas. In 1984 maakt ik al programma’s voor de VARA en bedrijven als NMB (nu ING), Nationale Nederlanden en Shell Moerdijk.’
Halverwege de jaren 90 veranderde hij de naam van zijn bedrijf in Talmon AV Communicatie, omdat in die periode de vraag naar audio-visuele producties voor onder andere bedrijfsfilms, de andere producties ruimschoots oversteeg. Het bedrijf heeft zijn oorsprong in Willemstad (NB), verhuisde vervolgens naar Dordrecht, Nieuwegein en zetelt sinds begin januari in een prachtige locatie in Bilthoven, waar nu zo een 23 medewerkers actief zijn. Als ik Ab vraag naar zijn definitie van crossmedia, is hij duidelijk: ‘Inmiddels moeten alle mediakanalen op elkaar aansluiten, dus een bedrijfs presentatie kan niet meer los worden gezien van het jaarverslag, de catalogus, de cover van een DVD en de website.
Lange tijd hebben wij de letters AV (audio/video) in onze bedrijfsnaam gehanteerd, maar door de stormachtige media ontwikkelingen zouden we ons zelf enorm te kort doen, datzelfde gebeurt nu met het woord communicatie. ‘We hebben ons bedrijf inmiddels opgesplitst in twee onderdelen, ‘Talmon Internet’ en ‘Talmon Interactive’, hetgeen inmiddels op de gevel van onze nieuwe locatie in Bilthoven al wordt gecommuniceerd. Maar we nemen nu de telefoon nog wel op met ‘Talmon Communicatie’ voegt hij er lachend aan toe. ‘De betekenis van het woord Communicatie begint inmiddels dus een vager begrip te worden, onze klanten willen gewoon duidelijk zien wat we doen.’
Talmon zegt te staan voor de drie C’s, Creatie, Content en Continuïteit, een opdeling die alle media omvat en ook dat vragen zijn opdrachtgevers. Talmon heeft grote waardering voor de grafische branche, die naar zijn zeggen op veel gebieden van de digitalisering en archivering van digitale beeld- en tekstdata voorloopt. ‘De audio-visuele sector is daar eigenlijk nog maar relatief kort mee bezig.’ Hij begrijpt dan ook niet dat grafische bedrijven hem niet komen opzoeken, er is genoeg te doen voor de grafische industrie binnen de audiovisuele bedrijven.’ Hij noemt als voorbeeld de samenwerking tussen KPN en PCM, natuurlijk twee grote ondernemingen, die samen een crossmediaal product gaan maken, met als basis een krant. Dat is leuk en innovatief denken. Ik zou graag willen dat grafische bedrijven met mij meedenken, want ook binnen kleinere projecten is er meer dan voldoende ruimte voor samenwerking. Als onze DVD producties voor zowel kleine opdrachtgevers als (semi)overheden en ministeries moeten niet alleen worden verpakt, maar vaak ook worden voorzien van extra drukwerk, een vakgebied wat niet het onze is, maar wel de look&feel bepaalt van hetgeen wij afleveren bij onze klanten.’
De productie van DVD hoesjes wordt door DVD producenten bijna afgedwongen binnen die beperkte mogelijkheden die hem worden aangeboden, zelfs vaak in het buitenland. Hij zou graag willen samenweken met een bedrijf in Nederland die in staat is zijn creatieve ideëen uit te voeren vanaf druk tot en met fullfilment. Zo ontwikkelde hij een aanzichtkaart met daarin een DVD met doorlopend beeld, om integraal per post te versturen. Het eindproduct, dus veelal omgeven door een grafisch product, was nauwelijks te maken. En voor de klant was het al heel moeilijk te begrijpen dat de extra kosten wel vier keer hoger lagen dan de productie kosten per DVD. ‘Ik wil af van dat vele geknutsel en zie tegelijkertijd veel mogelijkheden voor de grafische sector, want voor mij is papier het medium waarmee ik mijn producten verkoop. Nee, we zullen zelf niet in dit vakgebied stappen, het is ons te ver van onze kern activiteiten, maar in ons eigen land op crossmediaal niveau de media versterken door samenwerking, is iets waar ik halsreikend naar uit kijk’.
De websites die Talmon Communicatie bouwt, vormen natuurlijk een belangrijke basis om de andere media producten te promoten. ‘Maar een website geef je niet weg, het is geen cadeautje, de DVD die bij een website, presentatie of een jaarverslag wordt bijgeleverd, is hetgeen wat van hand tot hand gaat. Mensen kijken meteen naar de verpakking, de inhoud wordt pas later geconsumeerd. Ik wil stralende gezichten zien, wanneer wij een unieke verpakking bedenken, daarbij kan de grafische branche ons enorm van dienst zijn.’
Talmon bewijst ook dat de media werelden samensmelten. ‘Een applicatie als Adobe Photoshop is binnen ons bedrijf net zo gewoon als binnen een grafisch bedrijf en ook wij doen aan color management.’ De audio visuele industrie heeft ook haar eigen hi-end periode gekend, net zoals de grafische branche. Zo betaalde Talmon ooit 150.000 gulden voor een karakter generator, een apparaat om tekst te integreren in een audio visuele productie. ‘Tegenwoordig kan iedereen dat op basis van dezelfde hard- en software maken, maar de markt voor de professional blijft in het media landschap voor elk media kanaal behouden.’ Dus angst voor de amateur heeft Talmon niet.
Het zeer inspirerende gesprek met deze ondernemer, die net de 50 is gepaseerd eindigt op een laat tijdstip. Ab staat met zijn sporttas klaar om wat baantjes te gaan zwemmen en te ‘aqua joggen’. Het weekend vult hij onder andere met het maken van schilderijen. Lachend zegt hij: ‘Lekker analoog met de kwast en verf bezig zijn, heerlijk.’ De 70 uur die hij vroeger per week maakte, doet hij niet meer. De geïnspireerde ondernemer met nog 2 kinderen thuis, doet na gemiddeld 50 uur per week de deur dicht. En dat moet ook, als je in je vrije tijd het theater wilt bezoeken, graag zelf wil koken en samen muziek wil maken binnen het gezin.
Geplaatst in het Grafisch Weekblad
Door: Peter Luit
Ook een artikel over uw bedrijf aangaande crossmedia in het Grafisch Weekblad: bel met Peter Luit: 06-20709846