7 mei: MediaPlaza Masterclass Crossmedia door Indira Reynaert, Peter Luit en Bram Alkema

mpcm1.gifAan de slag met crossmedia
Aan de hand van een theoretische basis van het huidige nieuwe medialandschap, brainstormsessie en projectsimulatie wordt er kennis gemaakt met de vele facetten van crossmedia format-ontwikkeling. Tijdens de theoretische ochtendsessie wordt er onder meer ingegaan op internet trends als weblogs en moblogs, rss, Qport, Podcasting en interactieve virals. Verder wordt er stil gestaan bij de nieuwe mogelijkheden van mobiele devices en games. In de workshop zullen verschillende crossmedia formats besproken worden welke zijn ontwikkeld door – de generatie crossmediale denkers – studenten van de Universiteit Utrecht en de Kunstacademie.

Deelnemers gaan in de middag zelf aan de slag met cases en voorbeelden uit de praktijk. U ontdekt dat crossmedia een manier van communiceren is, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen één of meerdere hoofdmedia en additionele media. En hoe u zelf een crossmediacampagne opzet.

Programma

09.00 Ontvangst
09.30 Theorie en crossmedia door Indira Reynaert, Existenz.nl
11.15 pauze
11.30 Crossmedia: de nieuwe markpositioring’ door Peter Luit, voorzitter CMBO

Peter Luit benadert crossmedia vanuit een tweedimensionaal model, met langs deze ene as de media kanalen (print, on-line/mobiel en broad-, narow- en netcasting) en langs de andere as de media processen (concept/creatie, realisatie/productie en distributie/fulfillment). Binnen dat model zijn dan vervolgens uitspraken te doen over markten, middelen, methoden en mensen. Langs deze weg tracht Luit crossmedia neer te zetten als een (h)(v)erkenning van een (tijdelijke) beweging. Een beweging die echter wel slagkracht vraagt van de betrokken spelers in het media speelveld. Advertentiemodellen, businessmodellen en communicatiemodellen komen langzaam maar langzaam tot wasdom. Experimenten op crossmediaal gebied voeren momenteel de boventoon. Krantenbedrijven, uitgevers, omroepen en telecom bedrijven omarmen crossmedia, het midden- en kleinbedrijf neemt nog een afwachtende houding aan. Luit doet met zijn model een poging de beweging in kaart te brengen en van daaruit beslissingen te nemen die stuurbaar zijn.

13.15 Lunch
14.00 Aan de slag met crossmedia door Bram Alkema, Leylines

We nemen u mee in een echte live klant case van Leylines.nl. ‘Echt live’ betekent : authentiek, ongepolijst en nog open voor uw input. Leylines co-produceert voor reclamebureaus crossmediale campagnes. (Zoals deze met S-W-H, www.vrijsoavrij.nl). U krijgt een korte campaign briefing (met welke prospects willen de klant welke interactie hebben) en een rol in het meebedenken van mediastrategie (Welke middelen zetten we waar in). Vervolgens worden de resultaten van de campagne geanalyseerd en gekene naar effectiviteit.

15.15 pauze
15.30 Vervolg crossmedia praktijkcase door Bram Alkema, Leylines
17.00 Einde

Doelgroep
Als deelnemer aan de masterclass wilt u de spelregels en dynamiek van crossmedia-formats leren kennen en vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om succesvolle, efficiënte maar ook creatieve bijdragen aan crossmediale concepten te leveren. Deze masterclass is in het bijzonder interessant als u werkzaam bent in het marketing en/of communicatie segment.

Resultaat
Na het volgen van de masterclass bent u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van interactieve media en weet u het conceptueel te koppelen aan traditionele formats. U krijgt een goede indruk van gebruikersgedrag en kan een vertaalslag maken naar het eigen format. Deelnemers leren dat crossmedia een nieuwe communicatie-dimensie oplevert en wat het inhoudt om een crossmedia projectplan op te stellen. U kunt hier vervolgens zelf mee aan de slag gaan en u bent inhoudelijk voorbereidt als u met een reclame- of marketingbureau in gesprek gaat voor een eigen crossmedia-campagne.

Sprekers
Het theoretische ochtendgedeelte wordt gegeven door Indira Reynaert, Existenz.nl. Indira werkt als crossemdia-consultant en als freelance docent bij de opleiding communicatie- & informatiewetenschappen (Universiteit Utrecht). Verder is zij erg actief in de blogosfeer (www.crossmedialog.nl). Haar fascinatie voor weblogs als branding- en onderwijstool leverde haar o.a. in december 2005 een interview op over ‘Corporate blogging’ voor het vakblad TVM, magazine over communicatiemedia.

Peter Luit, Voorzitter CMBO
Ik zie crossmedia bewegingen in ieder geval in twee dimensies: Millimeters (papier), megabytes (on-line data) en Minuten (AV casting) ten opzichte van Creatie, Productie en Distributie. In deze 9 blokjes gebeurt mijns inziens alles wat binnen de definitie Crossmedia zou kunnen vallen.

Steekwoorden: Informatica / bedrijfskunde achtergrond. Voorzitter CMBO, zelfstandig ondernemer: trendwatcher/analist. Auteur TVM en Grafisch Weekblad, interim manager, verander processen etc. Crossmedia evangelist. Bestuurder VNO-NCW, mede initiatiefnemer oprichting Platform Creatieve Media.

Bram H. Alkema Msc , Business Developer Leylines.nl

Voor vragen over deelname en sponsoring kunt u contact opnemen met Justin Vijgen via 030-2914159.

Datum: 07 mei 2007
Locatie: Media Plaza, Utrecht
Kosten: 699 Euro

mpcm2.gif