Wat is het concept van de iPhone
De neiging om op voorhand positief te zijn over producten die door Apple worden gelanceerd, is een verschijnsel welke vooral door het optreden van Steve Jobs wordt bereikt. Zijn keynote was afgelopen week goed voor een stijging van 6% in de waarde van Apple aandelen. Wie krijgt dat voor elkaar in 2 uur tijd?
De iPhone werd met luid applaus ontvangen. Maar wat is er nieuw? Natuurlijk een ’telefoon’ onder Mac OS X is bijzonder te noemen, maar het systeem wordt volledig gesloten geleverd en is alleen toegankelijk voor ontwikkelaars die bepaalde applicaties voor het apparaat willen gaan ontwikkelen. Natuurlijk is de user-interface geweldig te noemen, maar voor het overige is het apparaat functioneel gezien geen noviteit. E-mail, web browsen, bellen en muziek luisteren zijn functies die al in vele toestellen te vinden zijn.
Ook de camera is niet geweldig, met 2 megapixels en geen zoomfunctie, behoren de mogelijkheden gewoon tot de middenmoot.
Daarbij komt nog de prijs van de iPhone, voor 500 dollar en een 2 jarig abonnement bij nu (nog) één Amerikaanse provider, is bepaald geen koopje. Het apparaat heeft geen GPS aan boord, is alleen GSM/GPRS (dus geen UMTS) en een batterij met beperkte gebruikstijd, die niet te verwisselen is. Na een paar uur video kijken is het gebeurd en heb je dus ook geen telefoon functie meer.
Het is de vraag wat Apple en de ontwikkelaars in petto hebben met de iPhone. Ze hebben er lang genoeg aan gewerkt om voorspellingen te kunnen doen over de haalbaarheid van een paar procent marktaandeel in een zeer concurrerende markt. Apple volgt het ‘long-tail’ principe en dat is lang zo gek nog niet.
De echte Apple liefhebber zal zeker ‘gaan’ voor de iPhone, en versie 2.0 zal zeker al in ontwikkeling zijn. Maar of het apparaat een vergelijkbare revolutie zal ontketenen, zoals de iPod dat samen met iTunes heeft gedaan, is maar zeer de vraag.