Wat gaat in 2007 de toon zetten?
Zo tegen het einde van het jaar begint de neiging terug- en vooruit te kijken. het afgelopen jaar heeft bol gestaan rondom verschillende inzichten betreffende de term crossmedia. Iedereen is er nu wel langzaam maar zeker van overtuigd dat nieuwe inzichten in advertentie-, business- en communicatiemodellen sturende krachten zijn om vanuit zowel marketing als technologie het container begrip ‘crossmedia’ te omarmen. Dat vanuit de verschillende media kanalen- en processen daar soms zeer verschillend over gedacht wordt, is eerder een uitdaging dan een bedreiging.
Maar hoe nu verder in 2007? Welke ontwikkeling of ontwikkelingen zal of zullen het beeld bepalen van een nieuw jaar, waarbinnen de huidige in gang gezette groei in de economie positieve impulsen zal genereren voor de mediabranche in zijn gehel omvang?
Om daarbinnen volop met elkaar van gedachten te kunnen wisselen hebben we een willekeurig aantal stellingen neergezet. Reageer daarop, verbreding van de stelling is zeker gewenst, koppel stellingen, of voeg stellingen toe…. Kortom pak alles in de volle breedte, opdat we de komende 3 weken gezamenlijk de speerpunten voor 2007 kunnen voorspellen…..
De stellingen (in willekeurige volgorde):
• betaalde kranten zullen nog meer markt gaan verliezen, gratis kranten winnen de strijd omdat daar advertenties centraal staan, redactionele inhoud is ondergeschikt (one-liners met een korte inleiding).
• games zullen goedkoper worden in aanschaf omdat in-game reclame een belangrijke bron van financiering gaat worden.
• computer zal zijn eigen plek in huis houden, het is onzin te veronderstellen dat televisie en computer gaan samensmelten. TV is meer voor het hele gezin, computer is individueel.
• thema kanalen zullen steeds vaker gecombineerd worden met interactieve websites en thema bladen (de nieuwe toekomst van tijdschriften).
• de term crossmedia zal in 2007 verdwijnen, alles is crossmedia, in welke verhouding van media kanalen dan ook
• het ontkoppelpunt tussen concept, creatie en productie zal steeds meer vervagen door vergaande intelligentie en automatisering
• commerciële omroepen zullen het nooit winnen van publieke omroepen, Nederland blijft 3 publieke zenders houden, met een steeds kleiner verschil tussen de verschillende omroep verenigingen.
• advertentie inkomsten zullen over de gehele linie in 2007 toenemen
• de digitale video recorder verovert in 2007 massaal de huishoudens, een dilemma voor reclamemakers op televisie
• uitgevers zijn bij uitstek crossmediale format ontwikkelaars
• narrowcasting zal vooral doorzetten in de retail branche voor de grotere brand owners en op stations en luchthavens.
• eindelijk zal de productie en het gebruik van papier gaan afnemen (digitaal papier, zoals de iLiad zal fors in gebruik gaan toenemen).
• reclame bureaus gaan zich in 2007 volop storten op crossmedia formats
• het midden- en kleinbedrijf gaat eindelijk het nut van crossmedia formats in campagnes ontdekken
• blogs gaan aan belangstelling afnemen
• RSS feeds is echt iets voor techneuten, het grote publiek zal het niet gaan gebruiken, dus pogingen hiermee iets in marketing communicatie te gaan doen, zijn op voorhand gedoemd te mislukken.
Nou, dit is slechts een eerste voorzet, nu is het aan onze trouwe bezoekers, om op basis hiervan de ‘blog van het jaar’ te maken, met naar wij hopen de hoogte ‘reactie-score’ ooit…….
Door: Peter Luit