Grafivak ten einde: geen crossmediale opvolger
Dat het doek voor de titel Grafivak als zelfstandige beurs zou vallen, was al langer bekend. Maar de RAI directie ziet ook geen brood in een bredere crossmediale opzet van een event met print, internet en broad- en narrowcasting. Daarmee komt tevens het fundament te vervallen onder het vorig jaar opgezette congres MediaCity.
CMBO is niet verheugd over de ingezette koers van Amsterdam RAI, maar kan het wel begrijpen: ‘Als uiteindelijk financiële overwegingen de doorslag geven, is een titel niet te handhaven, op het moment dat daar keer op keer geld bij moet, door gebrek aan grootschalige belangstelling.’
Toch geen treurnis over MediaCity. ‘Het vorig jaar voor het eerst gehouden succesvolle congres heeft de potentie te verhuizen naar andere belangstellenden. Zo wordt gesproken met MediaPlaze, maar ook samenwerking met Immovator of Crossmediaweek wordt niet uitgesloten. Er is immers nog behoorlijk wat tijd en nu het niet gelijktijdig met TINE/MacExpo hoeft plaats te vinden, is er ook nog wat flexibiliteit.’
De potentie voor een grafische vakbeurs is echter niet verdwenen. Of van der Most nu gewonnen heeft met zijn ‘Hardenberg’ formule is voor menig deelnemer wel al positief beantwoord. Maar ook Amsterdam RAI experimenteert met nieuwe business modellen, maar is teveel versnipperd in aparte ‘bedrijfjes’ die elkaar allemaal factureren met daartussen natuurlijk de nodige marges. Dat maakt ook goedkopere concepten voor deelnemers toch vaak nog duurder dan bijvoorbeeld de ‘recht-toe-recht-aan’ benadering van van der Most. Maar ook die benadering heeft een natuurlijk einde. De laatste editie van deze beurs liet ook al ‘uitspattingen’ zien van enorm grote stands, die behoorlijk afstaken tegen de gebruikelijke ‘one-size-fits-all’ formule. Als van der Most die doorzet, is het begin van het einde ook voor deze formule in zicht.
TINE/MaxExpo blijft wel bestaan, MacExpo krijgt daarbij een eigen hal, waar nog wel wat ruimte is voor een ‘hoekje print’. MacExpo kreeg vorig jaar veel waardering, waardoor deze beurs in omvang groeit, maar kan het gat niet dichten in de totale crossmediale beleving. De macExpo doelgroep zou er wel goed bij passen, maar de beurs is helaas nog te klein om die formule snel uit te bouwen tot het grootste media event van ons land. Misschien over een paar jaar. We blijven het volgen.