Eerste gezamenlijke bijeenkomst CMBO en XPlor bij Xerox
Gisteren werd de aftrap gegeven voor een verdere samenwerking tussen CMBO en XPlor. De eerste verkennende gesprekken vanaf juni dit jaar hebben die ontwikkeling versneld. Het unieke karakter van beide verenigingen blijft behouden en voorlopig zullen ook beide besturen nog naast elkaar blijven functioneren. In de loop van volgend jaar worden volgende stappen verwacht. Wel al zijn gisteren alle XPlor leden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan alle toekomstige CMBO bijeenkomsten.
Ruim 70 deelnemers waren te gast bij Xerox in Breukelen, waar Eef de Ridder (directeur Xerox Nederland) een goed inzicht gaf in de ontwikkeling bij Xerox. Hij gaf de aftrap voor een goed gevulde middag programma rondom succesvolle business modellen voor digital printing.
Ed den Dulk (voorzitter XPlor) ging vervolgens in op de in gang gezette samenwerking met CMBO. Ook hij voorziet een voorspoedig traject van samenwerkingsvormen met meerdere organisaties naast CMBO, waaronder ook met document@work.
Inhoudelijk deed Richard van Hoorn de aftrap voor een reeks interessante lezingen aangaande succesvolle business modellen voor digital printing. Richard deed het afgelopen half jaar intensief onderzoek in de branche en bracht theorie en praktijk bij elkaar in een zeer zinvolle publicatie ‘Nieuwe Spelregels’, welke hij met €20,– korting voor €65,– aanbood aan de genodigden. Hij trok aan de hand van zijn onderzoek de conclusie dat verreweg de meeste bedrijven die zich op het vlak van digitaal drukken bewegen voor het ‘printshop’ model, hetgeen in zijn model inhield dat er slechts zelden wordt gekozen voor het ontwikkelmodel (eigen applicaties, internet ondersteuning etc.) en het ketenmodel (intensieve onderlinge samenwerking). Juist om in die richting te migreren gaf Richard de aanwezigen de nodige handvaten om die weg te bewandelen.
Treffend was het betoog van René Spijker van Betuwe Promedia Creation. Spelenderwijs bleek dit bedrijf een geheel eigen visie te hebben ontwikkeld rondom digital printing, hetgeen zelfs door Richard van Hoorn werd gezien als een compleet nieuw model. Het bedrijf heeft zich in een aantal jaren getransformeerd van een puur prepress bedrijf naar een crossmediale dienstverlener, die zich vooral richt op de onzichtbare MKB klant, die gewoon nog goed wil betalen voor de geboden diensten en producten. Daarbij maakt het Spijker niet zo heel veel uit of zijn NexPress nu wel of niet het doorgaans noodzakelijke rendement maakt. Het gaat hem vooral om totaal concepten, waarbinnen digital printing vooral een kwalitatieve, maar in veel gevallen slechts een ondersteunende rol speelt. Naast digital printing is Betuwe Promedia Creation ook actief als internet bedrijf, reclame bureau en narrowcasting producent.
Peter van der Vorst van Regalis accentueerde vooral de marketing zijde van digital printing op het gebied van variabele uitingen voor marketing communicatie doeleinden. Met een ruime reeks voorbeelden liet hij het ‘wel en wee’ zien van het gebruik van databases in verschillende media uitingen. Door de regels heen doelde hij daarbij ook op crossmediale trial marketing, waarbij naast print ook sms en e-mail marketing als instrumenten worden ingezet. En dat was voor deze bijeenkomst opvallend te noemen, nog niet eerder werd digital printing zo duidelijk binnen de crossmediale mix geplaatst als bij de verschillende lezingen van die middag.
Een korte pauze was voldoende om even de benen te strekken en vervolgens de dynamiek van Bram Elderman van Apple te ondergaan. In zijn altijd goed verzorgde presentaties maakte hij diverse uitstapjes in het gehele ontwikkeltraject van Apple. Daarbij vooral ingaand op de ontwikkelingen rondom de Intel transitie en de daaraan gekoppelde ontwikkelingen binnen Mac OS X. Ook Apple heeft een duidelijke crossmediale visie, en omarmt met haar producten alle vormen van media creatie, productie en distributie. Een ‘sneak’ preview van Max OS X 10.5 (Leopard) deed vele mensen op het puntje van hun stoel zitten.
De middag werd afgesloten met een door Xerox georganiseerde ‘Oosterse Keuken’ met overheerlijke hapjes. Om de netwerkende deelnemers ook het nodige amusement te bieden, was een digitale cartonist aanwezig, die met de modernste software leuke plaatjes maakte voor veel van de aanwezigen.
CMBO en XPlor kijken terug op een zeer succesvolle bijeenkomst, waarbij we vooral Xerox hartelijk willen bedanken (en daarbij vooral de ‘logistieke managers’ voor deze bijeenkomst Steven Hustinx en Annemarie Wagenaar).
Door: Peter Luit (dagvoorzitter)
Fotografie: Herman Hartman