De toekomst van reclame in een digitaal televise landschap
Met de opkomst van nieuwe communicatienetwerken, apparatuur en diensten gaat niet alleen de mediasector, maar ook de advertentiemarkt een nieuwe fase in. Vooral de snelle groei van breedband Internet en de opmars van digitale televisie heeft grote gevolgen voor de Nederlandse advertentiemarkt. Waar vroeger de 30 seconden spot de voornaamste vorm van adverteren rond audiovisuele content was, experimenteren adverteerders en media exploitanten volop met nieuwe advertentievormen als split screen advertising en gesponsorde content.
Dit rapport – dat TNO in opdracht van de Ministeries van OC&W en Economische Zaken heeft opgesteld – brengt de gevolgen van nieuwe communicatienetwerken, apparatuur en diensten voor adverteren rond audiovisuele content in kaart. Wat is bijvoorbeeld de invloed van personal video recorders als TiVo op de reclamekijktijd van kijkers? Welke gevolgen zal de opkomst van digitale televisie hebben voor nieuwe interactieve vormen van adverteren?
In verschillende scenario’s worden de gevolgen van de snelle technologische ontwikkelingen in de mediasector voor de reclamebestedingen rond audiovisuele content voorspeld. De totale reclamebestedingen voor televisie en audiovisuele content op internet en mobiel zullen in het basisscenario groeien van ongeveer €850 miljoen in 2005 naar €1 miljard in 2008 en €1.5 miljard in 2012. Adverteerders zullen hun advertentiebudgetten verdelen over meer verschillende reclamevormen. Publieke en commerciële omroepen krijgen te maken met concurrentie van nieuwe spelers als Google, Yahoo!, MSN en KPN, die een groeiend deel van deze reclamebestedingen zullen innen.
Ik wil het rapport downloaden.
Bron: TNO