Weekendoverpeinzing: permission based versus non-permission based sociale netwerken

11 maart 2011

Twitter is anders, al wordt het in één adem genoemd met alle mogelijke andere sociale netwerken. De verschillen tussen permission-based en non-permission-based sociale netwerken.

Lees verder....

Crossmediale workflow optimalisatie: nu meer dan ooit nodig

10 maart 2011

Crossmedia heeft als woord aan aandacht verloren, maar de noodzaak om rondom dat woord goede workflows te ontwikkelen en te onderhouden, is meer dan ooit actueel. De opkomst van tablets vereist naast print en web een integrale aanpak. De neiging het ‘een beetje’ tegen het bestaande aan te plakken is groot. En dat geldt dan…

Lees verder....

Advertenties in iPad magazines converteren snel, aandacht voor redactionele content blijft achter

10 maart 2011

Magazines op een iPad zetten volgens onderzoek sneller aan tot kopen, omdat de virtuele winkel slechts een vingerklik is verwijderd. Mooi voor adverteerders, maar de lezer is daarmee ook ‘weg’ van het magazine, minder goed voor uitgevers.

Lees verder....

NOS gaat dagbladen helpen met audiovisuele content

9 maart 2011

Onder politieke druk van ondermeer PVV gaat de NOS zich coulanter opstellen richting papieren nieuwsmedia in ons land. Dit jaar kunnen alle Nederlandse dagbladen gratis gebruik maken van ‘beeldmateriaal’ van de NOS voor op hun eigen sites. Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, erkent de politieke discussie over de rol van de NOS…

Lees verder....

CMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien

9 maart 2011

Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.

Lees verder....

Vandaag bijeenkomst over mogelijke standaarden in tablet publishing

7 maart 2011

Al eerder schreef ik een inleiding over de al dan niet zinnige zoektocht naar standaarden voor tablet publishing. Inmiddels is het speelveld behoorlijk gevuld met diverse typen ’tablet-content-applicatie-generatoren’. Toch komt dinsdag 8 maart een kleine groep specialisten uit met name de publiekstijdschriften bijeen om de loep onder al deze tools te leggen en te bezien…

Lees verder....

Bedrag van 14.000 euro verwarrend

4 maart 2011

Publishr en Mediatest deden een onderzoek naar mobiele apps onder uitgevers. Altijd verwarrend om met een gemiddeld bedrag de kop van het artikel neer te zetten. Wat zegt die 14.000 euro?

Lees verder....

iPad2: het is spannend in San Francisco

2 maart 2011

We zijn op dit moment (18:40 NL tijd) nog 20 minuten verwijderd van de aankondiging van de iPad2. Zodra de meeste gegevens bekend zijn, dan zal ik ze op deze plek publiceren. Het moet spannend zijn (inmiddels geweest) in Moscone San Francisco.

Lees verder....

Is discussie over onderliggende techniek nog zinvol?

2 maart 2011

Ik kom het toch nog vaak tegen, de discussie over de onderliggende technologie bij open-source software. Op het ene moment praat je over de communicatie doelstellingen en op het andere moment ‘vliegt’ het gesprek naar de techniek. Hoe komt dat, heeft het nut en hoe ga je daar vervolgens mee om?

Lees verder....

Wat gaan Heidelberg en Ricoh nu echt samen doen?

1 maart 2011

Eind januari maakte Heidelberg eindelijk bekend dat zij Ricoh hebben gekozen als strategische partner voor ‘digital printing’ oplossingen. Met vriendelijkheden over en weer prezen de beide bazen elkaar en spraken vooral hun hoopvolle verwachtingen uit over de toekomst van druk en print.

Lees verder....