Rabobank Cijfers & Trends 2011: nietszeggende artikeltjes over mediabranche

30 maart 2011

Elk jaar maakt de Rabobank een publicatie over de branches waarin zij actief zijn. Deze maand verscheen de 2011 editie. Voor de mediabranche werden drie sectoren gekozen: grafische industrie, uitgeverijen en communicatiebureaus. De geschreven stukjes zijn vooral oppervlakkig, inhoudelijk weinig diepgaand en bevatten nauwelijks relevante adviezen vanuit de bank. • Bank schrijft de stukjes voor…

Lees verder....

Het is 29 maart 2036

29 maart 2011

Het web is na diverse trage ontwikkelingen eindelijk volledig realtime geworden. De strijd om het web is uitgevochten, de consument is de baas. De telecom bedrijven en de uitgevers die in 2011 nog volop strijd voerden om hun belangen zeker te stellen, hebben de strijd opgegeven. Aandeelhouders gingen met lege handen naar huis.

Lees verder....

Weekendoverpeinzing: mijn iPad1

26 maart 2011

In Haarlem stond gisteren een grote rij mensen te wachten om bij iCentre de iPad2 later die middag te kunnen kopen. Een dame op leeftijd was volgens het Haarlems Dagblad al om 11 uur voor de deur gaan zitten. De wachtende mensen hadden geluk, het was een mooie zonnige dag. Maar zodra je het hebbedingetje had, moest je wel binnen gaan zitten om er mee te kunnen gaan spelen.

Lees verder....

Tweede editie e-Reading event laat ‘gewone’ eReader achter zich

25 maart 2011

Aan het einde van de dag werd nog even aandacht geschonken aan ‘gewone’ eInk gebaseerde eReaders in de Awardsronde vlak voor de borrel. Maar de rest van de dag was de inhoud van alle spreekbeurten toch vooral gericht op tablets en in het bijzonder de iPad. Ruud Hendriks praatte alles aan elkaar en gebuikte zijn digitale leesplankje ook om de hashtag #ereadingevent te volgen in de trending topics in het Nederlandse Twitter gebied.

Lees verder....

Push notifications houden aandacht voor apps vast

22 maart 2011

Er is nog weinig bekend over de acceptatie van push notifications vanuit apps, die breaking news leveren. Deze berichtjes kunnen naar wens worden ingeschakeld door de gebruiker, soms voorzien van een filter op basis van een selectie van type berichten. Traditionele uitgevers maken nauwelijks gebruik van dit mechanisme, ‘on-line only’ uitgevers doen het juist wel.…

Lees verder....

Marketingfacts over ‘het nieuwe bloggen’

18 maart 2011

Gisteren vond een inspirenende ontmoeting plaats van de vele Marketingfacts bloggers bij Seats2Meet in Utrecht. Dat bloggen niet dood is, bewezen de aanwezige bloggers, die in hart en nieren op regelmatige basis stukken schrijven het het populair(st)e on-line marketing platform in ons land.

Lees verder....

Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

16 maart 2011

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees verder....

Je eigen sociale netwerk bouwen

15 maart 2011

Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.

Lees verder....

Eten 2.0 in Rotterdam

14 maart 2011

Lekker Japans eten bij Izkaya aan de Lijnbaan in Rotterdam kan je tegenwoordig ook doen in slecht gezelschap. Als je je verveelt, dan kan je openlijk via je ‘eigen tablet tafel’ lekker browsen, nadat je je hapjes hebt besteld.Kijk en oordeel zelf of deze wijze van bestellen 2.0 het plezier in eten 2.0 werkelijk verhoogt: ‘Nooit meer een ober aan je tafel, die vraagt of het smaakt.’

Lees verder....

De ‘Joost’-app: het vervolg

13 maart 2011

Een paar weken geleden deed ik hier een oproep voor de ontwikkeling van de ‘Joost’-app. Een app die de communicatie vaardigheden zou moeten kunnen verbeteren voor kinderen met een spraakgebrek, zoals mijn zoon Joost met downsyndroom. Ik kon niet inschatten welke effecten deze oproep zou hebben. Een overzicht van de stand van zaken.

Lees verder....