KVGO lanceert nieuwe website

28 november 2011

Nieuwsmarkt – een activiteit van LUIT.nl – heeft de technische structuur gebouwd van de nieuwe KVGO website. De site is dit weekend in zijn eerste versie opgeleverd en omvat het complete archief van bijna 3000 artikelen vanaf maart 2004. De site is gemaakt in het opensource CMS WordPress, voorzien van specifieke plug-ins en widgets om daarmee precies te voldoen aan de eisen die aan een branche website worden gesteld.

Lees verder....

Krantenuitgever Financial Times stapt in HTML5 webapp – wie volgt?

22 november 2011

Er is nog geen overdaad in de ‘overstap’ naar HTML5 webapps te bespeuren. De AppStore staat nog verre van leeg, maar sommigen doen dapper een poging Apple te vermijden. Niet alleen voor de 30% op de omzet, maar vooral ook omdat Apple geen inzicht geeft in de klanten (van wie zijn ze) die de apps downloaden.

Lees verder....

Papier domineert customer media

19 november 2011

Afgelopen donderdag vond de prijsuitreiking plaats van de GrandPrix CustomerMedia in ‘Undercurrent’ in Amsterdam Noord. Het programma werd gepresenteerd door Barbara Noordermeer van BNR Nieuwsradio. Print is in dit specifieke media segment de onovertroffen winnaar.

Lees verder....

Nederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer

16 november 2011

Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.

Lees verder....

Bruna, HEMA en Bol.com: verschillen en overeenkomsten

14 november 2011

Peter Brouwer, directeur van de BRUNA keten, verwacht dat er in 2015 1000 van de nu 1600 fysieke boekwinkels zullen overblijven. Ik vind dat nog een behoorlijk optimistische inschatting. Hij deed zijn uitspraak in vrijwel dezelfde periode dat HEMA heeft aangekondigd eind deze maand in de on-line boekenverkoop gaat stappen.

Lees verder....

Bart Brouwers met zijn project hyperlokaal, aggregatie en het belang van TMG

12 november 2011

Met grote interesse volg ik het hyperlokale project van de Telegraaf Media Groep, welke vooral een gezicht heeft gekregen in de persoon van Bart Brouwers. Ik ken Bart als een integer, onderzoekend mens, die zijn werk serieus neemt, maar uiteindelijk ook ‘gewoon’ een werknemer is van een concern waar aandeelhouderswaarde nu eenmaal de koers bepaalt.

Lees verder....

Steve Jobs leefde ‘binair’ in vrijwel alle opzichten

12 november 2011

Hoe vat je een 700 pagina’s tellend boek samen over iemand die een onuitwisbare invloed heeft gehad en nog lang zal hebben op de wijze waarop we omgaan met onder andere technologie, verhalen, muziek, films en apps. Steve Jobs kon zich alles veroorloven, omdat hij slechts één ding miste: grijstinten.

Lees verder....

Weekendoverpeinzing: het grootste mediabedrijf van Nederland

11 november 2011

Vanochtend sprak ik met Carolien Vader, op twitter bekend als @bladendokter. Voor de vuist weg ‘scanden’ we het gehele medialandschap af en keken naar verschillende segmenten, waar al dan niet de nodige bewegingen plaatsvinden. Op een moment zei Carolien: ‘Eigenlijk maken wij deel uit van het grootste mediabedrijf van Nederland’. Inspirerend genoeg om met deze weekendoverpeizing het weekend tegemoet te zien.

Lees verder....

Opinieweekbladen vooral zoekende

11 november 2011

Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.

Lees verder....

Oratie Peter Kerkhof

5 november 2011

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.

Lees verder....