Het boek ‘Digitaal Design’ van Alistair Dabbs en Alistair Campbell (in het Nederlands vertaald) is een prima naslagwerk voor de ‘niet professional’, die in een paar bladzijden uitleg wil hebben over een zeer brede reeks van onderwerpen. Het boek is verdeeld in 4 hoofdstukken: systeemopzet, ontwerpstudio, drukwerk en digitale media. In het ruim 250 pagina’s…
Lees verder....Ondanks de nog vele onduidelijkheden rondom het verschijnsel ‘burgerjournalistiek’ rollen de initiatieven op dit gebied bij verschillende krantenuitgevers over elkaar heen. Opende PCM en Talpa vorige week Skoeps.nl, deze week lanceerde de Telegraaf een soortgelijk initiatief onder de naam Nieuwsbeeld. Ook hier kunnen ‘gewone’ burgers foto’s en filmpjes uploaden (ook via MMS), met begeleidende teksten.…
Lees verder....Dat het doek voor de titel Grafivak als zelfstandige beurs zou vallen, was al langer bekend. Maar de RAI directie ziet ook geen brood in een bredere crossmediale opzet van een event met print, internet en broad- en narrowcasting. Daarmee komt tevens het fundament te vervallen onder het vorig jaar opgezette congres MediaCity. CMBO is…
Lees verder....Via Boedapest land ik in de hoofstad Skopje van Macedonië, één van de vele zelfstandige ‘landjes’, ontstaan door het uiteenvallen van het voormalige Joegoslavië. De stad telt 700.000 inwoners, waarvan 10.000 mensen het redelijk goed hebben, de rest heeft armoede. Lees ook: Na twee jaar weer een bezoek aan Macedonië Afgelopen week bezocht ik na…
Lees verder....De rit door de Betuwe straalde al de nodige rust uit in vergelijking tot de drukke Randstad. Eenmaal bij Betuwe Promedia Creation aangekomen, veranderde dat beeld niet. René Spijker zegt geen echte manager te zijn, maar weet zijn mensen in alle rust voor hem te winnen.
Lees verder....Het huidige medialandschap kenmerkt zich door beweging en dynamiek. Er is bijna geen gebied dat zich zo snel ontwikkelt als deze branche. Oude en nieuwe media, traditionele en minder traditionele vormen, staan naast elkaar. Er ontstaan voortdurend nieuwe vormen en mogelijkheden. Crossmedia wordt steeds meer ontdekt door merken en bedrijven om zodanig de consument te bereiken. Vandaag het eerste deel van een tweeluik wat ingaat op de oorzaken en gevolgen van het bewegende medialandschap.
Lees verder....De grafische branche mist een belangrijke kans als zij zich niet zien als onderdeel van de crossmedia beweging. Hoe intens of hoe tijdelijk deze beweging dan ook mag zijn, media staan niet meer op zichzelf
Lees verder....Al langer geleden werd op verschillende weblogs gesproken over ‘Office’ achtige software, welke Google on-line gratis ter beschikking zou stellen. Inmiddels is het zover. Een werkelijk complete on-line tekstverwerker en spreadsheet zijn nu on-line beschikbaar. Dus overal je documenten ter beschkking, maar ook binnen ‘werkgroepen’ samen aan documenten werken. Met wat eenvoudige testjes blijkt het…
Lees verder....In het Amsterdam RAI complex werden deze week gelijktijdig IFRA Expo en MediaExpo gehouden. Zeer verschillende beurzen met zeer verschillende concepten, standhouders en bezoekers.
Lees verder....Het radioprogramma Stand.nl op Radio 1 had afgelopen week nu eens geen stelling over een politiek issue waar Nederlanders hun hart over kunnen luchten maar een stelling die voor uitgevers interessant is: nl: “Betalen voor de krant is ouderwets”. De toelichting op deze stelling luidde: Vanochtend zijn de oplagecijfers van de dagbladen bekend geworden. NRC…
Lees verder....