‘Gesprek’ met Graficus (maar het werd nooit zo gepubliceerd….)

3 november 2006

zie voor het resultaat Graficus 44 CMBO ging KVGO al voor in vernieuwend ‘branche-denken’ Door redactie Graficus ‘Laat ik meteen duidelijk maken, dat we een goede relatie hebben met het KVGO, we zijn er gehuisvest, en hebben onderling een aantal goede afspraken’. Maar CMBO voorzitter Peter Luit steekt niet onder stoelen of banken dat CMBO…

Lees verder....

Crossmedia seminar/workshop bij MediaPlaza……

1 november 2006

Indira Reynaert en ik gaan samen een Masterclass Crossmedia verzorgen bij Media Plaza in Utrecht. Hoewel het onderwerp ons bindt denken wij allebei toch heel anders over het begrip na. Daarnaast benaderen wij crossmedia vanuit verschillende disciplines. Daar waar ik vooral kijk naar veranderende business processen kijkt Indira meer naar de organisatie van content binnen…

Lees verder....

De tijdelijke beweging van een term…

30 oktober 2006

Dit jaar heeft de term crossmedia vooral gezorgd voor veel volle zalen, veel speculaties, veel voorbeelden, maar ook veel twijfels. De ‘deskundigen’ zijn nog niet uit over de eenduidige betekenis van een term die inmiddels wel al alles van een tijdelijke beweging uitstraalt.

Lees verder....

Mobiele telefoon ‘bestaat’ 50 jaar…..

24 oktober 2006

Wereldwijd gebruiken zo een tweeënhalfmiljard mensen een ‘mobieltje’. De basis voor het huidige ‘gemak’ werd al 50 jaar gelden gelegd door het Zweedse bedrijf Erisson, welke nu in samenwerking met Sony nog steeds actief is in deze branche.

Lees verder....

De ontwikkelingen van het medialandschap (2) – door Daphne Dijkerman

22 oktober 2006

De vorige keer, in het eerste deel van dit tweeluik over de ontwikkelingen in het medialandschap, is de opkomst van nieuwe media, Web 2.0, crossmedia en de toekomstvisie op het gebruik van media besproken. In deel 2 gaan we het hebben over de ontwikkelingen binnen de samenleving en de behoeften van de mediaconsument. Lees ook:…

Lees verder....

Amsterdam: internationale belangstelling voor glasvezel in onze hoofdstad

20 oktober 2006

De uitrol van glasvezel, momenteel volop gaande in onze hoofdstad, heeft veel inrenationale belangstelling. De Britse narktonderzoeker Graham Finnie vindt dat telecom bedrijven zich teveel laten leiden door eigen geldstromen, terwijl gemeentes als Amsterdam juist belang zien in glasvezel voor een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Lees ook: Gemiddelde klant grafisch bedrijf heeft weinig belangstelling voor JDF Een…

Lees verder....

Eerste gezamenlijke bijeenkomst CMBO en XPlor bij Xerox

20 oktober 2006

Gisteren werd de aftrap gegeven voor een verdere samenwerking tussen CMBO en XPlor. De eerste verkennende gesprekken vanaf juni dit jaar hebben de ontwikkeling versneld. Het unieke karakter van beide verenigingen blijft behouden en voorlopig zullen ook beide besturen nog naast elkaar blijven functioneren. In de loop van volgend jaar worden volgende stappen verwacht. Wel al zijn gisteren alle XPlor leden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan alle toekomstige CMBO bijeenkomsten.

Lees verder....

Gastdocent op Universiteit Utrecht

19 oktober 2006

Ik had het genoegen om op uitnodiging van Indira Reynaert een gastcollege te mogen geven op de Universiteit Utrecht. Indira doceert daar aan de faculteit communicatie- en informatie wetenschappen. Op maandag 16 en donderdag 19 oktober ‘doceerde’ ik gedurende 2 lesuren ‘mijn’ MMM model waarbinnen mediakanalen en mediaprocessen centraal staan ten opzichte van bewegingen in…

Lees verder....

Internetten gaat ten koste van televisie

19 oktober 2006

Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft becijferd dat Nederlanders minder televisie kijken. De daling is na 30 jaar tv kijken becijferen nog niet eerder voorgekomen. De daling valt echter mee, vanaf het jaar 2000 zijn we tot nu toe anderhalf uur minder TV gaan kijken. Gemiddeld kijken de Nederlanders vanaf 12 jaar 10,8 uur TV…

Lees verder....

GNR8

18 oktober 2006

Na een half jaar van intensieve voorbereiding is sinds medio september het studentenbedrijf GNR8 van start gegaan. Onder het motto Student Generated Media ontwikkelen studenten van de opleidingen Media en Entertainment management, Informatica en Commerciële Economie van de Hogeschool INHOLLAND innovatieve multimedia producten en – diensten in opdracht van en in samenwerking met regionale ondernemers…

Lees verder....