Gratis boeken

3 april 2007

Dat ook boeken ten prooi zouden vallen van het ‘gratis’ domein had niemand op korte termijn verwacht. Sinds gisteren is echter een Deens bedrijf actief op de Nederlandse markt met gratis boeken over opvoeding, koken, wijn, tuinieren, reizen, computers en financiën. De ‘boeken’ zijn te downloaden vanaf www.onlibri.nl. De meer dan dertig publicaties zijn gratis…

Lees verder....

RTL gaat in papier

31 maart 2007

Maandag verschijnt er een nieuw glossy magazine in de schappen onder de titel RTL GP. Het blad past binnen de crossmediale strategie van RTL met aandacht voor alle belangrijke onderwerpen binnen de auto- en motorsport. RTL GP zal uitzendingen verzorgen op RTL 7 en de website staat vol met dagelijkse wetenswaardigheden. Ook Teletekst is betrokken…

Lees verder....

Gezellig kletsen met Christy Dena

30 maart 2007

Gisteren in Amsterdam maakten we kennis met Christy Dena, de bekende crossmedia researcher uit Australië. Monique de Haas was al een paar dagen in haar gezelschap tijdens het CMID 07 congres in Zweden. Beiden spraken daar op het congres in gezelschap van Jak Boumans, die eveneens het publiek toesprak in zijn lezing met de titel…

Lees verder....

Crossmedia en een maatpak

30 maart 2007

Soms kom je de crossmediale voorbeelden gewoon op straat tegen. Een leuk voorbeeld zagen we gisteren in Amsterdam bij Soc13ty. Tenminste als je een GSM hebt met Bluetooth en dat ook hebt ingeschakeld. In het voorbijlopen kregen we het verzoek een plaatje te mogen downloaden. De commerciël strekking werd al gauw duidelijk. Je wordt via…

Lees verder....

Bruto advertentiebestedingen in 2006 bijna €5,7 miljard

28 maart 2007

De bruto advertentiebestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2006 bijna € 5,7 miljard. Dat is een stijging van 3% in vergelijking met 2005. Op publiekstijdschriften na namen de bruto advertentiebestedingen in alle mediumtypen toe. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. Nadat televisie in 2005 voor…

Lees verder....

Na MacExpo gaat nu ook TINE niet door

22 maart 2007

Amsterdam RAI heeft in één jaar drie beurstitels rondom media en ICT afgelast. De beursorganisator ziet zich helaas genoodzaakt tot deze stappen, omdat de belangstelling voor deelname in te grote getalen afneemt. TINE was gepland van 8 tot en met 10 mei. Oorspronkelijk zou ook brancheorganisatie CMBO met MediaCity aanhaken op dit event, maar na…

Lees verder....

Personaliseren: hit of hype van het één op één bereik?

20 maart 2007

Door de enorme verbreding van het aantal mediakanalen is bereik meer dan ooit het dilemma van verzenders van informatie. Adverteerders moeten nieuwe advertentiemodellen ontdekken, terwijl uitgevers nieuwe communicatiemodellen over de media heen trachten uit te vinden. De businnesmodellen ertussen moeten de geldstroompjes in bedwang houden. Zowel in print, als in on-line/mobiel en via radio en…

Lees verder....

Narrowcasting zoekt naar businessmodellen

20 maart 2007

Narrowcasting is zo breed qua zowel content- als bereiksmogelijkheden, dat het moeilijk is om op eenvoudige wijze sluitende businessmodellen te kunnen ontwikkelen. Narrow is niet altijd zo narrow als de term narrowcasting doet vermoeden. In de Verenigde Staten staan inmiddels langs vele snelwegen al ‘digitale billboards’ die om de 10 seconden qua inhoud wisselen. Dus…

Lees verder....

Vindt PCM met KPN nieuwe crossmedialiteit uit?

19 maart 2007

Ad Ossendrijver van radiomerk Arrow kocht zijn zender een paar weken geleden terug van PCM, die het nog maar net ruim in jaar in bezit had. Eind 2006 nam PCM ‘afscheid’ van Marcel Boekhoorn. Een gratis krant binnen PCM stuitte op teveel bezwaren van de toenmalige groot aandeelhouder Apax. Er gebeurt veel bij PCM. nrc•next…

Lees verder....

Eén jaar nrc•next: in 2007 crossmedia als groeimodel

14 maart 2007

Het is alweer een jaar geleden dat ons land werd verrast door een niet-gratis krant op tabloid formaat. Tegen de stroom van die gratis kranten in, dacht uitgever PCM met de nieuwe krant vooral hoger opgeleide jonge media consumenten te bereiken. Inmiddels heeft de krant een oplage van pakweg 70.000 exemplaren en lijkt ook in…

Lees verder....