Sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt webshops
De sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt in snel tempo de inzet van webshops. In de regio Velsen/Haarlem experimenteren een aantal kleinere en grotere bedrijven met hun eerste stapjes in de richting van digitale verkoop van hun assortiment. De Technische Unie Haarlem is initiatiefnemer van een uniek concept.
• Verkopen 2.0 vergt meer dan alleen vierkante meters winkeloppervlak
• LUIT.nl ontwikkelde concept met praktische kennis, media-stappenplan en tastbaar toekomstperspectief
• ‘Je on-line winkel inrichten is nauwgezette klus, maar logistiek is doorslaggevend voor succes’
Fred Wubbenhorst van Technische Unie Haarlem: ‘Wij benaderen onze klanten met een aantal pakketten om vooral hun eigen verkoop te stimuleren en te ontzorgen door middel van moderne websites/webshops die wij samen met LUIT.nl ontwikkelden’. Veel van de bestaande websites kennen een verouderd karakter. Daarnaast is vrijwel nooit sprake van een eigen webshop. Ook de koppeling met het assortimentsoverzicht ‘TechniLink’ van de technische Unie ontbreekt in verreweg de meeste gevallen.
Peter Luit: ‘We zijn eerst gestart met een aantal trainingen op het gebied van (social) media. Eerst voor de gehele commerciële ploeg van Technische Unie Haarlem en daarna voor een grote verscheidenheid aan klanten van de Haarlemse vestiging van deze bekende groothandel’.
De inrichting van de webshop voor de verschillende segmenten is een verhaal apart. Een analyse van grotere webshops leert dat bijvoorbeeld CV ketels voor nauwelijks iets meer dan de inkoopprijs worden verkocht. Alleen grote bedrijven kunnen vanwege de hoeveelheden die zij verkopen een dergelijke prijs aanbieden. Met wisselend succes wordt duidelijk gemaakt dat de consument bij een dergelijke webshop slechts de ketel thuis (tot op de stoep) bezorgd krijgt.
Voor de kleinere bedrijven in de genoemde branches is een fullservice concept uitgangspunt, dus moeten producten worden samengesteld inclusief diverse vormen van dienstverlening, hetgeen de webshop fors interessanter maakt voor de klant die naast een aantrekkelijke prijs voor een te installeren produkt ook het gemak wil hebben van installatie, (uitgebreide) garantie en onderhoud. Ook kiezen verschillende bedrijven voor het aanbieden van meer samengestelde producten voor bijvoorbeeld toilet, badkamer elektro installatie of klimaatbeheersing, door het geheel aantrekkelijk te presenteren door middel van fotografie vanuit de eigen showroom. Op die manier kan een meer creatief onderscheid worden gemaakt ten opzichte van webshops met puur losse ‘onderdelen’.
Wubbenhorst: ‘In de retail verlopen de veranderingen door middel van kopen 2.0 in zo een hoog tempo, dat wij onze energie naar onze opdrachtgevers juist richten op deze veranderingen. Handel heeft altijd bestaan en zal ook zeker in de toekomst blijven, alleen zal de vorm ingrijpend veranderen. Wij zullen ervoor zorgen dat onze klanten deze ontwikkelingen begrijpen en omarmen. De samenwerking met LUIT.nl heeft tot nu toe geresulteerd in een kleine 10 succesvolle concrete projecten. De belangstelling in andere regio begint zich te ontwikkelen’.