Dichtbij.nl begint dichterbij doelstellingen te komen
Afgelopen vrijdag sprak ik uitgebreid met Iris Dijkema, community manager van dichtbij.nl in de regio IJmond/Kennemerland/Haarlem. Met haar verrassend enthousiasme overtuigde ze me van de werking van dichtbij.nl, het initiatief van Bart Brouwers om ‘wijknieuws’ vanuit de burger gepubliceerd te krijgen.
• Bart Brouwers komt dichterbij zijn doelstellingen
Twee jaar geleden leek hyperlokaal nieuws de term om uitgevers nog dichterbij de consument te brengen en daarmee vooral ook inkomsten te genereren vanuit hyperlokale adverteerders. Inmiddels lijkt dit te gaan werken in ca. 10% van de wat grotere Nederlandse gemeentes, waaronder Haarlem, waar vele tientallen vrijwillige ‘journalisten’ content aanleveren voor de Haarlemse editie van dichtbij.nl.
In hoeverre dat nog echt hyperlokaal is, valt te betwijfelen, maar zeker is wel dat particulieren dus wel over hun buurt willen schrijven. Het volledig opsplitsen in wijken lijkt echter niet overal te werken. Iris liet weten vooral moeite te hebben met ‘Velsen en IJmuiden’: ‘Erg onduidelijk waar de focus op is gericht, TataSteel wordt in één adem met IJmuiden genoemd, maar ligt in Velsen-Noord’.
Zij wil de discussie wel aangaan of Velsen zich als Velsen moet positioneren of als IJmuiden. Mijn initiatief ‘nieuwsuitvelsen.nl‘ strandde in 2010 op basis van te weinig enthousiaste schrijvers en dito advertentie inkomsten. Dijkema geeft toe dat kleinere gemeentes lastiger te bewerken zijn: ‘Met meer dan 10% van alle Nederlandse gemeentes hebben we gelukkig een flinke stap kunnen zetten, maar of gemeentes onder de 70.000 inwoners dezelfde dichtbij.nl formule kunnen invullen, is voorlopig zeker een vraag waard’. Maar de dynamiek van Dijkema doet nog veel beloven.
Met het o.a. door LUIT.nl opgezette citymarketing initiatief ‘velsenaanzee.nl‘ ziet dichtbij.nl wel een nieuwe connectie tot stand komen. Iris zegt daarover: ‘Laten we eens kijken hoe de gemeenschap in de IJmond regio reageert op de oproep welke kansen er zijn voor één gemeente IJmond, of dat Velsen zichzelf met hun eigen naam beter moeten positioneren. Binnenkort de resultaten op dichtbij.nl.