Google gaat gevecht aan met papier in ‘Paperless 2013 Campaign’
Begin deze maand kondigde Google de campagne ‘Paperless 2013‘ aan. Wereldwijd wordt verbijsterd gereageerd dat de digitale grootgrutter zich zo makkelijk keert tegen het medium papier met vele oneigenlijke redenen.
• Open brief naar Google CEO Eric Schmidt
Het is zeker niet de eerste keer dat het einde van papier wordt aangekondigd. Zeker drie decennia maak ik op talloze congressen kijkers in de glazen bol mee die al vele malen het papier de langste tijd gaven. Adobe was één van de eersten die met de komst van PDF het papierloze kantoor aankondigde tijdens het Seybold congres in San Francisco.
De veronderstellingen in 1989 waren anders dan tegenwoordig. In die tijd was technologie de drijfveer. PDF had een drager nodig en het internet verschafte de mogelijkheid documenten te transporteren. John Warnock, toenmalig CEO van Adobe, deed zijn uitspraak op het meest baanbrekende congres van een industrie middenin een enorme conversieslag door de komst van desk top publishing.Vele jaren werd het ‘einde van papier’ op het programma gezet en alle toekomst voorspellers hebben zich tot op de dag van vandaag vergist. Heeft Google nu wel gelijk?
Nu in 2013 hanteert de digitale grootgrutter Google het argument milieu om de campagne gestalte te geven. En dat heeft nogal wat beroering teweeg gebracht. De papier industrie heeft zich – veelal ingegeven door negerend gedrag – zich in de hoek van vervuilende media laten drukken. De marketing van papier heeft geen ‘2.0’ beweging en liet zich maar al te makkelijk aanleunen dat zij de schuldigen zijn van het omkappen van bomen en het massaal ontbossen van de wereld.
Dat beeld staat tegenover de schijnbare schoonheid van digitale communicatie. Staan we ook zo stil bij de milieu aspecten van onze digitale leesplankjes, onze smartphones, de laptops en de niet te onderschatten hoeveelheid energie die al deze digitale levensaders verbruiken? Vele reacties met net zoveel berekeningen welk medium het slechtst zou zijn voor het milieu trek ik allemaal wel in twijfel. Maar voor mij staat niet vast dat de campagne van Google wel zo een milieu bewust doelstelling in zich draagt. Wat Google wel van u verwacht, mag u zelf bepalen.