EMERCE praat met Joris van Heukelom
Joris van Heukelom verruilde zijn directeurs positie bij BNN voor een soortgelijke rol bij KPN als directeur content. In het november nummer van EMERCE praat van Heukelom over adverteerders, media aanbod en content. Een samenvatting.
De 37e jarige van Heukelom is van origine een Belg, met een flink portie academische bagage. Via TMF en MTV kwam hij bij BNN en zette onlangs de stap richting KPN. Ik had afgelopen zomer het genoegen met hem ons CMBO MediaCity congres te mogen evalueren. Hij deed toen een aantal opmerkelijke uitspraken, die hij min of meer herhaalde in EMERCE.
Het is vooral opvallend dat juist van Heukelom behoudend is wanneer het gaat om verschuivingen in het media arsenaal. Als de media zeggen dat jongeren geen TV meer kijken zegt hij: ‘Dat is bullshit, het is inderdaad zo dat het aantal minuten dat jongeren TV kijken, iets is afgenomen. Maar ze kijken nog steeds rond de drie uur per dag. Interessant is dat ze daarbij gelijktijdig veel andere (media) dingen doen.’
Ook het wegvallen van oude media vindt hij onzin, hij hanteert daarbij de ‘lessons-learned’ vanuit het verleden. ‘Toen film kwam is het theater niet verdwenen, toen radio kwam, zijn concerten blijven bestaan, door de komst van de TV zijn de bioscopen niet verdwenen en met de komst van internet zullen niet plotseling alle andere bestaande media verdwijnen’.
Heukelom is realistisch over de mogelijke afname van de aandacht voor bepaalde media. Hij denkt dat TV, maar ook media als de krant nog makkelijk 10-15% in ‘aandacht’ kunnen verliezen, maar niet meer dan dat. Mediaconsumptie verschuift volgens hem, vooral ook gezien in de tijd. In het weekend zal het gedrag anders zijn dan in het weekeinde. Zo leest van Heukelom zelf in het weekend vooral NRC, Volkskrant en Parool, met daarnaast nog een reeks ‘gewone’ boeken. TV kijkt hij zelf weinig. In dat opzicht vindt hij zichzelf saai en is ook bepaald geen ‘gadget-runner’. Hij zegt te weten wat RSS is en volgt dat allemaal beroepsmatig intensief, maar zegt eerder zijn harddiscrecorder te zullen missen in plaats van RSS feeds.
Door alle nieuwe media mogelijkheden heeft de adverteerder volgens van Heukelom meer dan ooit de mogelijkheid met de doelgroep in contact te kunnen komen: ‘Natuurlijk vergt dat inspanningen, het gaat niet meer vanzelf, je moet in de huid van de niches kruipen om je bereik te vergroten’.
Persoonlijk vind ik Joris van Heukelom een zeer inspirerende persoonlijkheid, die een goed beeld heeft over de medialiserende maatschappij. Wordt vervolgd……
Door: Peter Luit
Bron: Emerce