Amerikaanse uitgever ontwikkelt eigen eReader
Door de economische crisis zoeken uitgevers naar mogelijkheden in hun productiekosten te snijden. Na kranten zoeken nu ook tijdschriften naar de mogelijkgheden eReaders in te zetten voor hun publicaties.
De Amerikaanse uitgever Hearst geeft onder andere Cosmopolitan, Esquire (onlangs nog met een cover met digitaal papier) en Good Housekeeping uit, samen met nog een twintigtal dagbladen, waaronder de San Francisco Chronicle, welke onlangs ook al positieve berekeningen maakt om over te stappen op eReaders.
De eReader van Hearst moet groter worden dan de nieuwe Kindle 2 van Amazon, welke onlangs in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd. Over het business model is nog weinig bekend volgens het blad PC World. Verschillende kranten hebben echter berekeningen gemaakt dat zij bij gratis verspreding van een eRaeder aan hun vast abonnees binnen 2 jaar uit de kosten zijn en daarna dan tientallen procenten besparen op hun vaste kosten. Hearst wilde wel kwijt dat zij de eReader niet alleen voor eigen gebruik willen inzetten, maar tevens ter beschikking willen stellen aan andere uitgevers.