GW gaat verder in crossmediale ambities
GW – het Grafisch Weekblad – gaat zijn crossmediale ambities verder ontwikkelen. De wekelijkse print uitgave wordt nu al aangevuld met actueel nieuws via een e-mail nieuwsbrief en een directe koppeling met een website met weblog en enquete functie.
De grafische vakpers is niet zo vreselijk innovatief daar waar het gaat om de toepassing van crossmediale ontwikkelingen. GW is naast print, e-mail en web wel al actief in diverse events, waaronder de ‘Kalender Wedstrijd’ en het jaarlijkse ‘Grafisch Open’.
Audiovisuele content leek de hoofdredactie aanvankelijk een stap te ver, maar sinds afgelopen week gaat medewerker Peter Luit op stap met zowel foto- als video camera, om zijn interviews ‘op te leuken’ met een crossmediale benadering. Die benadering werd tijdens het eerste interview zo leuk gevonden door Erwin Koerts van Drukkerij Aeroprint, dat hij spontaan een ‘leader’ ging maken voor GW TV.
Cees Pfeiffer van het GW: ‘We plaatsten het eerste filmpje op de tweede dag van de Grafische Vakbeurs in Gorinchem, eigenlijk als grap, maar al snel bleek dat het filmpje binnen de GW doelgroep goed werd bekeken. Binnen een dag was het filmpje zonder enige vorm van promotie al 120 keer bekeken. Pfeiffer denkt dat de toevoeging van kleine filmpjes haalbaar is: ‘De filmpjes moeten vooral de nieuwsgierigheid voor het artikel opwekken, dus ze moeten kort zijn en binnen een paar minuten tot de kern van de boodschap komen, zonder dat ze daarmee het hele verhaal van het artikel hebben verwoord.’ Pfeiffer zegt nog wel even aan de slag te moeten met wat technische zaken in het content management systeem om audiovisuele content definitief te kunnen verwerken, maar verwacht binnen een paar weken helemaal klaar te zijn voor deze vorm van redactionele content. Of ook adverteerders content in de filmpjes kunnen gaan ‘embedden’ kon Pfeiffer nog niet zeggen.
Over twee weken bezoekt Peter Luit Diederik Chevalier van de gelijknamige drukkerij in Hendrik Ido Ambacht. In de Amsterdamse vestiging zal hij wederom een korte impressie gaan maken van hetgeen later in print zal verschijnen.