Hoe maak je een keuze voor een WordPress theme?
Als je met WordPress begint is het maken van een theme in het begin vrij lastig. Doorgaans kies je voor gratis themes die heel veel kunnen. Zonder te weten kies je dan voor een technisch monster, welke voor de site op vele gebieden niet veel goeds doet, waaronder snelheid en zoekmachine optimalisatie.
• Van Atahualpa naar PageLines via TwentyTwelve naar Genesis
De beginnende WordPress gebruiker kijkt veelal niet naar de achterliggende techniek. Maar lang niet elke theme ontwikkelaar programmeert netjes genoeg om de ‘output’ code zo netjes en zo minimaal mogelijk te houden. Het bieden van enorme hoeveelheden mogelijkheden lijkt een theme vooral toepasbaar te maken voor een brede reeks creatieve eisen. Toch wordt slechts een relatief klein deel echt gebruikt.
Mijn eigen ervaringen laten een soortgelijk patroon zien, maar inmiddels heb ik wel geleerd dat ik juist afstap van ‘grote’ themes. Ik begon – inmiddels tot mijn schaamte – ooit met Atahualpa. Een gratis theme, met nogal wat mogelijkheden. Op een willekeurig moment werd ik door iemand geattendeerd op de nogal slordig uitziende hoeveelheid code die elke pagina produceerde, bij het bekijken van de sourcecode. Ik schrok van de rommeligheid en vooral van de hoeveelheid. Op een testomgeving probeerde ik achter de oorzaak te komen door gebruik te maken van de paar eenvoudige standaard themes die WordPress zelf bij de installatie levert.
Inmiddels is dat versie ‘Twenty Twelve‘. De verschillen waren en zijn aanzienlijk. Ook als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld het (duur) betaalde theme PageLines. Veel ontwikkelaars noemen hun theme tegenwoordig een framework, een soort marketing term die altijd doet vermoeden dat men vanuit die basis mooie ‘eigen’ themes kan maken, de zogenaamde ChildThemes. Ook PageLines zegt een framework te zijn, maar is inmiddels zo complex dat het maken van een ChildTheme een nogal complex werkje is.
Dat is bij Twenty Twelve anders, dat heb ik althans de afgelopen maanden ontdekt. Door de eenvoudige en duidelijke structuur is op basis van Twenty Twelve gewoon op relatief makkelijke wijze veel aan te passen binnen een Child Theme. Met behulp van CSS, aanpassen van PHP code en hooks (filters en actions) is van ‘2012’ vrijwel alles te maken wat er creatief gezien door een klant gevraagd kan worden. Dat bracht me na vele jaren ook weer eens terug naar ‘Genesis‘.
Je moet die basis snappen om vanuit juist de eenvoudigheid de kracht te zien van hetgeen je vooral met CSS in een ChildTheme kunt doen. Natuurlijk is wat technische kennis van PHP, HTML en CSS handig. Anders kom je echt niet ver. Maar belangrijker is dat je snapt dat het kiezen voor een theme juist veel te maken heeft met de interne opbouw en techniek van het ParentTheme. Hoe ‘cleaner’ gemaakt, hoe beter gedocumenteerd, des te gemakkelijker is het om een prachtig ChildTheme te maken, helemaal op maar voor elke wens van de klant.